Sosionomiopiskelijoiden henkilökohtaiset oppimistavoitteet vapaaehtoistoiminnan harjoittelussa
Lallukka, Jenna (2021)
Lallukka, Jenna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112933
Tiivistelmä
Vapaaehtoistoiminnan harjoittelu on osa kaikkien Metropolia Ammattikorkeakoulussa sosiaalialaa opiskelevien opintoja mutta sen voi suorittaa myös muiden alojen opiskelijat. Vapaaehtoistoiminnan harjoittelun päätteeksi opiskelija arvioi oppimistaan, kuten opintojakson tavoitteiden ja henkilökohtaisten tavoitteidensa toteutumista täyttämällä sähköisen vapaaehtoistoiminnasta oppimisen arviointikyselyn.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää mitä Metropolian sosiaalialan opiskelijat oppivat vapaaehtoistoiminnan harjoittelussa. Keskityin työssäni opiskelijoiden henkilökohtaisiin oppimistavoitteisiin ja siihen miten he arvioivat niiden toteutumista. Tutkimuksen aineistona on käytetty vapaaehtoistoiminnasta oppimisen itsearviointikyselyn vastauksia, jotka Metropolia ammattikorkeakoulu on kerännyt vapaaehtoistoiminnan harjoittelua suorittaneilta opiskelijoilta vuosina 2015-2017. Metropolia osallistui tuolloin Verkkovirta - Työn opinnollistamista verkostoyhteistyönä -hankkeeseen (2015–2017), jossa se kehitti vapaaehtoistoiminnan opinnollistamista. Verkkovirta -hanke on myös opinnäytetyöni työelämäkumppani.
Tutkimusjoukkona oli kaikki kyselyyn vastanneet 84 sosionomiopiskelijaa. Itsearviointilomakkeessa on strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Analysoin tässä tutkimuksessa lomakkeen kahta avointa kysymystä, jotka koskevat opiskelijoiden henkilökohtaisia oppimistavoitteita ja niiden toteutumista. Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkimus ja aineiston analyysimenetelmä on kvalitatiivinen sisällönanalyysi.
Tutkimistani vastauksista selkeimpänä nousi esille vuorovaikutusosaamisen lisääntyminen. Useat opiskelijat arvioivat kasvaneensa harjoittelun aikana ammatillisesti mutta myös henkilökohtaisemmalla tasolla oltiin kehitytty. Opiskelijoiden vapaaehtoistoiminnassa toteutuneet henkilökohtaiset oppimistavoitteet kehittävät sosionomin kompetensseista selvimmin opiskelijoiden asiakastyön osaamista. Tulosten perusteella opiskelijoiden itselleen asettamat henkilökohtaiset tavoitteet tukivat toteutuessaan hyvin heidän ammatillista kehittymistään.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää mitä Metropolian sosiaalialan opiskelijat oppivat vapaaehtoistoiminnan harjoittelussa. Keskityin työssäni opiskelijoiden henkilökohtaisiin oppimistavoitteisiin ja siihen miten he arvioivat niiden toteutumista. Tutkimuksen aineistona on käytetty vapaaehtoistoiminnasta oppimisen itsearviointikyselyn vastauksia, jotka Metropolia ammattikorkeakoulu on kerännyt vapaaehtoistoiminnan harjoittelua suorittaneilta opiskelijoilta vuosina 2015-2017. Metropolia osallistui tuolloin Verkkovirta - Työn opinnollistamista verkostoyhteistyönä -hankkeeseen (2015–2017), jossa se kehitti vapaaehtoistoiminnan opinnollistamista. Verkkovirta -hanke on myös opinnäytetyöni työelämäkumppani.
Tutkimusjoukkona oli kaikki kyselyyn vastanneet 84 sosionomiopiskelijaa. Itsearviointilomakkeessa on strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Analysoin tässä tutkimuksessa lomakkeen kahta avointa kysymystä, jotka koskevat opiskelijoiden henkilökohtaisia oppimistavoitteita ja niiden toteutumista. Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkimus ja aineiston analyysimenetelmä on kvalitatiivinen sisällönanalyysi.
Tutkimistani vastauksista selkeimpänä nousi esille vuorovaikutusosaamisen lisääntyminen. Useat opiskelijat arvioivat kasvaneensa harjoittelun aikana ammatillisesti mutta myös henkilökohtaisemmalla tasolla oltiin kehitytty. Opiskelijoiden vapaaehtoistoiminnassa toteutuneet henkilökohtaiset oppimistavoitteet kehittävät sosionomin kompetensseista selvimmin opiskelijoiden asiakastyön osaamista. Tulosten perusteella opiskelijoiden itselleen asettamat henkilökohtaiset tavoitteet tukivat toteutuessaan hyvin heidän ammatillista kehittymistään.