Oululaisten nuorten fyysisen aktiivisuuden ja koetun terveydentilan yhteys toimintakykyyn : Määrällinen poikkileikkaustutkimus oululaisten nuorten toimintakyvystä ja sitä selittävistä tekijöistä
Aksila, Juulia; Hiltunen, Josefina (2021)
Aksila, Juulia
Hiltunen, Josefina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113066
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten liikkumisen vähentyminen on huolestuttava ilmiö ja lapsuudessa opituilla elintavoilla on todettu olevan vaikutusta aikuisuuteen saakka, jonka vuoksi varhain opitut riittävät liikuntatottumukset ja terveelliset elämäntavat ovat merkityksellisiä. On osoitettu kansainvälisesti, että fyysisellä aktiivisuudella voidaan vaikuttaa myönteisesti toimintakykyyn, terveyteen ja myös koulumenestykseen. Suomalaisten lasten ja nuorten liikuntasuositukset päivitettiin keväällä 2021 ja liikunnan tulisi olla reipasta ja rasittavaa vähintään 60 minuuttia päivässä yksilölle sopivalla tavalla. Lisäksi pitkiä paikallaanolojaksoja tulisi välttää.
Tämä opinnäytetyö oli määrällinen poikkileikkaustutkimus, jonka tarkoituksena oli kuvata oululaisten 5.luokkalaisten kokemusta omasta terveydentilastaan, fyysistä aktiivisuutta ja toimintakykyä, sekä selittää fyysisen aktiivisuuden ja terveydentilan yhteyttä toimintakykyyn. Työn tavoitteena oli selvittää, voiko fyysisellä aktiivisuudella ja koetulla terveydentilalla selittää tutkimuksen kohderyhmän toimintakykyä. Aineisto oli kerätty keväällä 2019 harkinnanvaraisesti neljästä oululaisesta koulusta yhteensä 77 oppilaalta. Toimintakykyä arvioitiin valtakunnallisilla Move-mittauksilla, fyysistä aktiivisuutta ja koettua terveydentilaa nuoret itsearvioivat vastaamalla hyvinvointikyselyyn. Aineisto analysoitiin tilastollisin perus- ja monimuuttujamenetelmin SPSS-ohjelmalla. Tutkimuksen
tulokset osoittivat, että vastanneet oppilaat kokivat terveydentilansa pääosin hyväksi, fyysinen aktiivisuus oli yleisimmin kohtuullisella tasolla ja toimintakyky jakautui hyvälle ja keskiverrolle tasolle. Fyysiselle aktiivisuudelle ja toimintakyvylle ei löydetty tilastollisesti merkitsevää yhteyttä, kun taas koetulla terveydentilalla ja toimintakyvyllä oli tilastollisesti merkitsevä yhteys.
Työ antaa ajankohtaista tietoa tutkimuksessa mukana olleiden oppilaiden aktiivisuudesta, toimintakyvystä ja terveydentilasta. Tutkimuksesta voi kehittää aktiivisuuden ja toimintakyvyn seurantatutkimuksen ja sen tuloksia voidaan hyödyntää uusien toimintamallien kehittämiseksi nuorten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi ja toimintakyvyn edistämiseksi. Iso osa suositellusta liikunnan määrästä kertyy koulupäivien aikana, jolloin koulussa tapahtuvilla toimilla on mahdollisuus vaikuttaa lasten aktiivisuuteen. Niinpä toimintamalleista puhuttaessa esimerkiksi koulufysioterapeutin
osaaminen voi olla hyvin merkittävää fysioterapeutin ydinosaamisen ollessa kehon liikkeen, monipuolisen liikkumisen, kuntoutuksen ja inaktiivisuudesta johtuvien ongelmien ennaltaehkäisyssä. Physical inactivity among children is a growing problem which has been recognized world-wide. Research has shown that the way of life and habits learnt during childhood affect adulthood lifestyle. Physical activity has been reported to have a positive effect on functional ability, health and well-being and academic performance. According to international physical activity guidelines, children and adolescents should do moderate to vigorous intensity physical activity (PA) at least 60 minutes per day. It is also recommended that the sedentary time should be limited to two hours.
This study is a quantitative cross-sectional study, and its aim was to describe and explain the physical activity, functional ability, and experience of health among 5th grader children from Oulu, Finland. The goal of this study was to investigate if PA and experienced health could explain the functional ability of the target group. The data was collected at spring 2019 and it identifies the outcomes of measured physical activity, functional ability, and experience of health in 77 children. Functional ability was measured by Move-measurements, PA and experience of health were evaluated by the target group themselves. The research material was analysed with SPSS Statistics. The results of this study show that the experience of health among the target group was mainly good, physical activity was on the moderate level and the functional ability was split in two,
good and mediocre levels. The association between physical activity and functional ability was not statistically significant, but it shows that the association between experience of health and functional ability was.
This study is up-to-date information, and as a follow-up study it could be developed to track students’ physical activity and ability to function during a longer period. The results can be used to develop and build new operating models to increase children’ activity and improve their ability to function. A major part of the daily activity happens during the school days which adds value to them. Therefore, for example school-based physiotherapist could be a great asset as physiotherapy addresses things such as body movement, locomotion, rehabilitation, and prevention of the disorders caused by inactivity.
Tämä opinnäytetyö oli määrällinen poikkileikkaustutkimus, jonka tarkoituksena oli kuvata oululaisten 5.luokkalaisten kokemusta omasta terveydentilastaan, fyysistä aktiivisuutta ja toimintakykyä, sekä selittää fyysisen aktiivisuuden ja terveydentilan yhteyttä toimintakykyyn. Työn tavoitteena oli selvittää, voiko fyysisellä aktiivisuudella ja koetulla terveydentilalla selittää tutkimuksen kohderyhmän toimintakykyä. Aineisto oli kerätty keväällä 2019 harkinnanvaraisesti neljästä oululaisesta koulusta yhteensä 77 oppilaalta. Toimintakykyä arvioitiin valtakunnallisilla Move-mittauksilla, fyysistä aktiivisuutta ja koettua terveydentilaa nuoret itsearvioivat vastaamalla hyvinvointikyselyyn. Aineisto analysoitiin tilastollisin perus- ja monimuuttujamenetelmin SPSS-ohjelmalla. Tutkimuksen
tulokset osoittivat, että vastanneet oppilaat kokivat terveydentilansa pääosin hyväksi, fyysinen aktiivisuus oli yleisimmin kohtuullisella tasolla ja toimintakyky jakautui hyvälle ja keskiverrolle tasolle. Fyysiselle aktiivisuudelle ja toimintakyvylle ei löydetty tilastollisesti merkitsevää yhteyttä, kun taas koetulla terveydentilalla ja toimintakyvyllä oli tilastollisesti merkitsevä yhteys.
Työ antaa ajankohtaista tietoa tutkimuksessa mukana olleiden oppilaiden aktiivisuudesta, toimintakyvystä ja terveydentilasta. Tutkimuksesta voi kehittää aktiivisuuden ja toimintakyvyn seurantatutkimuksen ja sen tuloksia voidaan hyödyntää uusien toimintamallien kehittämiseksi nuorten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi ja toimintakyvyn edistämiseksi. Iso osa suositellusta liikunnan määrästä kertyy koulupäivien aikana, jolloin koulussa tapahtuvilla toimilla on mahdollisuus vaikuttaa lasten aktiivisuuteen. Niinpä toimintamalleista puhuttaessa esimerkiksi koulufysioterapeutin
osaaminen voi olla hyvin merkittävää fysioterapeutin ydinosaamisen ollessa kehon liikkeen, monipuolisen liikkumisen, kuntoutuksen ja inaktiivisuudesta johtuvien ongelmien ennaltaehkäisyssä.
This study is a quantitative cross-sectional study, and its aim was to describe and explain the physical activity, functional ability, and experience of health among 5th grader children from Oulu, Finland. The goal of this study was to investigate if PA and experienced health could explain the functional ability of the target group. The data was collected at spring 2019 and it identifies the outcomes of measured physical activity, functional ability, and experience of health in 77 children. Functional ability was measured by Move-measurements, PA and experience of health were evaluated by the target group themselves. The research material was analysed with SPSS Statistics. The results of this study show that the experience of health among the target group was mainly good, physical activity was on the moderate level and the functional ability was split in two,
good and mediocre levels. The association between physical activity and functional ability was not statistically significant, but it shows that the association between experience of health and functional ability was.
This study is up-to-date information, and as a follow-up study it could be developed to track students’ physical activity and ability to function during a longer period. The results can be used to develop and build new operating models to increase children’ activity and improve their ability to function. A major part of the daily activity happens during the school days which adds value to them. Therefore, for example school-based physiotherapist could be a great asset as physiotherapy addresses things such as body movement, locomotion, rehabilitation, and prevention of the disorders caused by inactivity.