Human resource strategy: Work well-being as a strategic choice
Räsänen, Eeva (2021)
Räsänen, Eeva
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113088
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on Henkilöstöstrategia – työhyvinvointi strategisena valintana. Opinnäytetyö tehtiin asiakasyritykselle, joka on suomalainen, Oulussa sijaitseva ohjelmistoyritys. Opinnäytetyön yhteys työelämään on saumaton, sillä strategian tarve nousi esiin arkipäivän tilanteista työpaikalla. Opinnäytetyön perustana oli myös henkilökohtainen kiinnostus henkilöstöasioihin. Tavoitteena oli
luoda käytänöllinen henkilöstöstrategia. Opinnäytetyö oli kehitystehtävä; lähestymistapoina olivatkonstruktiivinen tutkimus ja palvelumuotoilu. Kehitystehtävälle on ominaista, että sen tarkoituksena on ratkaista työelämästä esiin tulevia haasteita. Konstruktiivisessa tutkimuksessa tavoitteena on ratkaista käytännön ongelmia ja tuottaa jokin konkreettinen tuotos. Palvelumuotoilun ajatuksena on ajatella syvällisesti, mitä palvelu tarjoaa sen sijaan, että kehitettäisiin vain olemassa olevaa palvelua, joka ei välttämättä vastaa asiakkaan – tässä tapauksessa henkilöstön – tarpeita.
Teoreettinen viitekehys koostui aikaisemmista tutkimuksista ja kirjallisuudesta sekä yrityksen sisäisestä tutkimuksesta. Tutkimuksissa ja kirjallisuudessa keskityttiin strategiseen henkilöstöjohtamiseen, henkilöstöstrategiaan sekä strategiseen työhyvinvoinnin johtamiseen ja sen vaikutuksiin yrityksen tulokseen. Sisäinen tutkimus koostui yrityksen henkilöstön mielipiteistä, jotka kerättiin haastatteluilla, kyselyillä ja työpajan avulla. Tutkimuskysymys oli "Kuinka henkilöstöstrategia voi auttaa yritystä saavuttamaan parempia tuloksia?". Opinnäytetyö osoittaa, miksi on tärkeää, että kaikilla yrityksillä on henkilöstöstrategia ja miksi työhyvinvointi strategisena valintana on paras päätös. Opinnäytetyöhön sisältyy yleiskatsaus strategisesta henkilöstöjohtamisesta ja henkilöstöstrategiasta strategisen henkilöstöjohtamisen ilmentymänä. Opinnäytetyössä tuodaan esiin myös taloudellinen näkökulma. Taloudellinen näkökulma on tärkeä siksi, että vain kannattava yritys voi työllistää. Vaikka työntekijöinen parantunut hyvinvointi onkin päätavoitteena, samaan aikaan on huomioitava myös taloudellinen näkökulma
Kehitystehtävän todellinen tulos on asiakasyrityksen henkilöstöstrategia ja se on tehty hyödyntäen palvelumuotoilua: strategia on rakennettu palvelupolun muotoon, jossa kaikki alkaa tietoisuuden herättämisestä ja tavoite – päämäärä – on sitoutuminen. Strategia kuvataan siten, että kontaktipisteet nähdään asioina, jotka vaikuttavat työhyvinvointiin ja voivat joko saada työntekijän sitoutumaan yritykseen tai kontaktipisteiden puute voi saada työntekijän etsimään uutta työpaikkaa. Kontaktipisteet luovat palvelupolun. On tärkeää korostaa, että yrityksen henkilöstöstrategia perustuu tutkimukseen ja painopiste on työhyvinvoinnissa – työhyvinvointi strategisena valintana. Henkilöstöstrategia on kuitenkin kuten mikä tahansa strategia: se ei ole koskaan varsinaisesti valmis ja se on päivitettävä säännöllisesti.
luoda käytänöllinen henkilöstöstrategia. Opinnäytetyö oli kehitystehtävä; lähestymistapoina olivatkonstruktiivinen tutkimus ja palvelumuotoilu. Kehitystehtävälle on ominaista, että sen tarkoituksena on ratkaista työelämästä esiin tulevia haasteita. Konstruktiivisessa tutkimuksessa tavoitteena on ratkaista käytännön ongelmia ja tuottaa jokin konkreettinen tuotos. Palvelumuotoilun ajatuksena on ajatella syvällisesti, mitä palvelu tarjoaa sen sijaan, että kehitettäisiin vain olemassa olevaa palvelua, joka ei välttämättä vastaa asiakkaan – tässä tapauksessa henkilöstön – tarpeita.
Teoreettinen viitekehys koostui aikaisemmista tutkimuksista ja kirjallisuudesta sekä yrityksen sisäisestä tutkimuksesta. Tutkimuksissa ja kirjallisuudessa keskityttiin strategiseen henkilöstöjohtamiseen, henkilöstöstrategiaan sekä strategiseen työhyvinvoinnin johtamiseen ja sen vaikutuksiin yrityksen tulokseen. Sisäinen tutkimus koostui yrityksen henkilöstön mielipiteistä, jotka kerättiin haastatteluilla, kyselyillä ja työpajan avulla. Tutkimuskysymys oli "Kuinka henkilöstöstrategia voi auttaa yritystä saavuttamaan parempia tuloksia?". Opinnäytetyö osoittaa, miksi on tärkeää, että kaikilla yrityksillä on henkilöstöstrategia ja miksi työhyvinvointi strategisena valintana on paras päätös. Opinnäytetyöhön sisältyy yleiskatsaus strategisesta henkilöstöjohtamisesta ja henkilöstöstrategiasta strategisen henkilöstöjohtamisen ilmentymänä. Opinnäytetyössä tuodaan esiin myös taloudellinen näkökulma. Taloudellinen näkökulma on tärkeä siksi, että vain kannattava yritys voi työllistää. Vaikka työntekijöinen parantunut hyvinvointi onkin päätavoitteena, samaan aikaan on huomioitava myös taloudellinen näkökulma
Kehitystehtävän todellinen tulos on asiakasyrityksen henkilöstöstrategia ja se on tehty hyödyntäen palvelumuotoilua: strategia on rakennettu palvelupolun muotoon, jossa kaikki alkaa tietoisuuden herättämisestä ja tavoite – päämäärä – on sitoutuminen. Strategia kuvataan siten, että kontaktipisteet nähdään asioina, jotka vaikuttavat työhyvinvointiin ja voivat joko saada työntekijän sitoutumaan yritykseen tai kontaktipisteiden puute voi saada työntekijän etsimään uutta työpaikkaa. Kontaktipisteet luovat palvelupolun. On tärkeää korostaa, että yrityksen henkilöstöstrategia perustuu tutkimukseen ja painopiste on työhyvinvoinnissa – työhyvinvointi strategisena valintana. Henkilöstöstrategia on kuitenkin kuten mikä tahansa strategia: se ei ole koskaan varsinaisesti valmis ja se on päivitettävä säännöllisesti.