Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Roolipelidialogin toteuttaminen Unity-pelimoottorilla

Vääräniemi, Kristiina (2021)

 
Avaa tiedosto
Kristiina_Vääräniemi.pdf (2.455Mt)
Lataukset: 


Vääräniemi, Kristiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113082
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitetaan videopelien dialogien käyttöä ja ominaisuuksia sekä tutkitaan, kuinka sellaisen ohjelmointi onnistuu ilman suurempaa ohjelmointikokemusta aloittelevalla peliohjelmoijalla käyttäen Unity-pelimoottorille kehitettyjä aputiedostoja, jotka ovat ladattavissa ilmaiseksi. Työn aikana testataan kolmea erilaista vaihtoehtoista toteutustapaa dialogille. Opinnäytetyöllä ei ollut toimeksiantajaa.
Aiheeksi valittiin roolipelodialogit videopeleissä ja sellaisen rakentamisen, sillä se on kokonaan oma pelinkehityksen ja pelisuunnittelun aihealue. Sellaisen tekemiseen sisältyy suuri suunnittelutyö, sekä itse järjestelmän ohjelmointi ja hiominen peliin. Pelimoottoriksi valikoitui Unity, koska opinnäytetyön tekijällä on sen käytöstä kokemusta aiempien opintojen kautta.
Opinnäytetyössä tutkittiin, mitä dialogi tarkoittaa videopeleissä, miten se tulee ottaa huomioon pelisuunnittelussa, sekä perehdyttiin erilaisiin nykyaikaisiin suosittuihin peleihin ja niiden dialogeihin pelaamalla kyseisiä pelejä. Tämän jälkeen suunniteltiin oma dialogi demotarkoitukseen, ja toteutusta testattiin käyttäen Unitylle räätälöityjä ilmaisia aputiedostopaketteja sekä turvautuen netistä löytyneisiin erilaisiin tutoriaaleihin.
Työn aikana saatiin valmiiksi dialogi, jota voidaan hyödyntää jatkossa muissa projekteissa muun muassa karttuneen osaamisen myötä. Työn aikana testattiin kolmea erilaista lisäosaa, joista jatkoon valikoitui yksi, millä dialogi rakennettiin loppuun saakka. Opinnäytetyöstä voivat hyötyä kaikki, joita kiinnostaa, kuinka dialogeja suunnitellaan ja tehdään peleihin. Jatkossa rakennettua dialogia voidaan jatkaa esimerkiksi rakentamalla peliympäristö viimeistellymmäksi sekä lisätä useamman kentän ja lisäämällä seurauksia dialogivalintoihin tai muita toiminnallisuuksia, kuten aikarajoitteita tiettyyn valintasilmukkaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste