Palveluohjaus vammaispalveluissa : Kokemuksia vammaisten henkilöiden palveluohjauksen tarpeesta ja kehittämiskohteista
Saunamäki, Heidi (2012)
Saunamäki, Heidi
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616416
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää valtakunnallisen Vammaispalveluhankkeen Eskoon osahankkeessa toteutetun intensiivisen palveluohjauksen pilotin kautta kokemuksia palveluohjauksesta. Tutkimuksessa selvitettiin osallistujien mielipiteitä palveluohjauksen hyödyistä ja kehittämiskohteista sekä niihin liittyvistä haasteista.
Palveluohjaus tarkoittaa jäsentynyttä ja suunnitelmallista työtapaa, jonka avulla asiakas saa kulloisenkin elämäntilanteensa tarpeita vastaavat tukimuodot ja palvelut. Palveluohjauksen pilotissa hyödynnettiin sekä intensiivistä että siirtymävaiheiden palveluohjausta. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen ja se toteutettiin Bikva-menetelmällä, joka on portaittain etenevä ryhmähaastattelumalli. Tutkimuksessa oli mukana kolme haastatteluryhmää; asiakkaat, työntekijät ja johtajat.
Tutkimuksessa ilmeni, että palveluohjaus koetaan hyödyllisenä työtapana. Haasteita palveluohjauksen toteuttamisessa on useita. Rahoitus, ajanpuute ja asiakkaisiin liittyvät tekijät nousivat esille haastatteluissa. Palveluohjauksen järjestämisen monista haasteista huolimatta haastateltavat uskoivat palveluohjauksen kehittämisen kannattavuuteen.
Palveluohjaus tarkoittaa jäsentynyttä ja suunnitelmallista työtapaa, jonka avulla asiakas saa kulloisenkin elämäntilanteensa tarpeita vastaavat tukimuodot ja palvelut. Palveluohjauksen pilotissa hyödynnettiin sekä intensiivistä että siirtymävaiheiden palveluohjausta. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen ja se toteutettiin Bikva-menetelmällä, joka on portaittain etenevä ryhmähaastattelumalli. Tutkimuksessa oli mukana kolme haastatteluryhmää; asiakkaat, työntekijät ja johtajat.
Tutkimuksessa ilmeni, että palveluohjaus koetaan hyödyllisenä työtapana. Haasteita palveluohjauksen toteuttamisessa on useita. Rahoitus, ajanpuute ja asiakkaisiin liittyvät tekijät nousivat esille haastatteluissa. Palveluohjauksen järjestämisen monista haasteista huolimatta haastateltavat uskoivat palveluohjauksen kehittämisen kannattavuuteen.