SAIRAANHOITAJAN SÄHKÖISEN PEREHDYTYSMATERIAALIN MALLIPOHJA KUOPION KAUPUNGIN ASUMISPALVELUILLE
Ahonen, Teija (2021)
Ahonen, Teija
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113211
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Jokaisen työpaikan arkea on uusien työntekijöiden saapuminen työyhteisöön. Uusi työntekijä tarvitsee kattavan perehdytyksen, jonka tarkoituksena on tutustuttaa työtehtäviin, työolosuhteisiin, työympäristöön ja työtovereihin. Perehdytys onkin yksi organisaatioiden tärkeimmistä ja kalleimmista prosesseista, mutta toimivalla perehdytyksellä on myös mahdollista saavuttaa valtavia etuja. Onnistunut perehdytystoteutus voidaan saavuttaa, kun organisaatiossa ymmärretään perehdytyksen tärkeys ja varaudutaan siihen oikeanlaisilla resursseilla.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on laatia sairaanhoitajan sähköisen perehdytysmateriaalin mallipohja Kuopion kaupungin asumispalveluyksiköille Intro- perehdytysalustalle. Perehdytyskansiot ovat olleet asumispalveluissa tähän saakka yksikkökohtaisia ja sairaanhoitajien perehdytysprosessit ovat olleet monikirjavia. Kun perehdytysprosessista jää sähköinen jälki, voidaan todentaa, että työntekijä on asianmukaisesti perehdytetty. On huomattava, että perehdytysmateriaalin laadulla ja muodolla on merkitystä. Sähköisessä muodossa olevaa materiaalia voidaan hyödyntää monipuolisemmin, sillä perehtyjä voi tarvittaessa palata uudelleen jäsenneltyyn tietoon ja näin ollen täydentää osaamistaan. Opinnäytetyön tuloksena on muutettu ja päivitetty asumispalveluiden yksikkökohtaisen paperisen perehdytyskansion sairaanhoitajan osio vanhuspalveluiden yhdeksi sähköiseksi mallipohjaksi.
Intro- perehdyttämisalustalle rakennetun sairaanhoitajan mallipohjan tavoitteena on varmistaa kaikille sairaanhoitajille tasapuolinen perehdytys. Edelleen sairaanhoitajan perehdytysmateriaali tulee saattaa sairaanhoitajan ohjausta ja perehdytystä tukevaksi siten, että materiaali on nopeasti saatavilla sähköisessä muodossa jokaiselle osapuolelle. Lisäksi tavoitteena on osaltaan myös vanhuspalveluiden perehdyttämisen laadun parantaminen, ikääntyneiden palveluiden ohjauksen ja neuvonnan kehittäminen sekä moniammatillisen yhteistyön korostaminen ikääntyneiden hoitotyössä. Ajantasainen ja selkeä perehdytys niin ikään kehittää sairaanhoitajan osaamista ja on omalta osaltaan lisäämässä hoivakotien asukkaiden hyvinvointia. Abstract
The arrival of new employees in the work community is the daily life of every workplace. The new employee needs a comprehensive orientation designed to familiarize them with the duties of the job, working conditions, work environment as well as the co-workers. Orientation is one of the most important and expensive processes in organizations, but if it is done effectively, it is also possible to achieve enormous benefits. Successful imple-mentation of the orientation can be achieved, if the organization recognises the importance of the orientation and prepares for it with necessary resources.
The topic of this thesis arose from the practical need to change the paper and unit-specific folder of nurse orien-tation into a template format for the Intro platform. Orientation folders have, so far, been unit-specific in housing services, and the orientation processes for nurses have been diverse. When an electronic trace is left of the induction process, it can be verified that the employee has received adequate orientation. It should be noted that the quality and form of the material used in orientation is crucial. The material in electronic format can be uti-lized in a more versatile way, as the person requiring the orientation can return to the structured knowledge if deemed necessary, and thus supplement their competences. As a result of the thesis, the unit-specific folders for nurses made in paper format have been changed and updated into one electronic template for elderly housing services.
The aim of the electronic Intro - introduction platform is to guarantee equal access to orientation for all nurses. Further, the orientation material should be made in a manner that it supports the guidance and orientation of the nurse and that the material is rapidly accessible by each party. In addition, the aim has been to improve the quality of the orientation of the elderly services, to develop guidance and counselling with regard to services for the elderly, as well as to emphasize multi-professional cooperation in the care of the elderly. At the same time, up-to-date and clear orientation increases the nurse's competence and contributes to the well-being of the resi-dents.
Jokaisen työpaikan arkea on uusien työntekijöiden saapuminen työyhteisöön. Uusi työntekijä tarvitsee kattavan perehdytyksen, jonka tarkoituksena on tutustuttaa työtehtäviin, työolosuhteisiin, työympäristöön ja työtovereihin. Perehdytys onkin yksi organisaatioiden tärkeimmistä ja kalleimmista prosesseista, mutta toimivalla perehdytyksellä on myös mahdollista saavuttaa valtavia etuja. Onnistunut perehdytystoteutus voidaan saavuttaa, kun organisaatiossa ymmärretään perehdytyksen tärkeys ja varaudutaan siihen oikeanlaisilla resursseilla.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on laatia sairaanhoitajan sähköisen perehdytysmateriaalin mallipohja Kuopion kaupungin asumispalveluyksiköille Intro- perehdytysalustalle. Perehdytyskansiot ovat olleet asumispalveluissa tähän saakka yksikkökohtaisia ja sairaanhoitajien perehdytysprosessit ovat olleet monikirjavia. Kun perehdytysprosessista jää sähköinen jälki, voidaan todentaa, että työntekijä on asianmukaisesti perehdytetty. On huomattava, että perehdytysmateriaalin laadulla ja muodolla on merkitystä. Sähköisessä muodossa olevaa materiaalia voidaan hyödyntää monipuolisemmin, sillä perehtyjä voi tarvittaessa palata uudelleen jäsenneltyyn tietoon ja näin ollen täydentää osaamistaan. Opinnäytetyön tuloksena on muutettu ja päivitetty asumispalveluiden yksikkökohtaisen paperisen perehdytyskansion sairaanhoitajan osio vanhuspalveluiden yhdeksi sähköiseksi mallipohjaksi.
Intro- perehdyttämisalustalle rakennetun sairaanhoitajan mallipohjan tavoitteena on varmistaa kaikille sairaanhoitajille tasapuolinen perehdytys. Edelleen sairaanhoitajan perehdytysmateriaali tulee saattaa sairaanhoitajan ohjausta ja perehdytystä tukevaksi siten, että materiaali on nopeasti saatavilla sähköisessä muodossa jokaiselle osapuolelle. Lisäksi tavoitteena on osaltaan myös vanhuspalveluiden perehdyttämisen laadun parantaminen, ikääntyneiden palveluiden ohjauksen ja neuvonnan kehittäminen sekä moniammatillisen yhteistyön korostaminen ikääntyneiden hoitotyössä. Ajantasainen ja selkeä perehdytys niin ikään kehittää sairaanhoitajan osaamista ja on omalta osaltaan lisäämässä hoivakotien asukkaiden hyvinvointia.
The arrival of new employees in the work community is the daily life of every workplace. The new employee needs a comprehensive orientation designed to familiarize them with the duties of the job, working conditions, work environment as well as the co-workers. Orientation is one of the most important and expensive processes in organizations, but if it is done effectively, it is also possible to achieve enormous benefits. Successful imple-mentation of the orientation can be achieved, if the organization recognises the importance of the orientation and prepares for it with necessary resources.
The topic of this thesis arose from the practical need to change the paper and unit-specific folder of nurse orien-tation into a template format for the Intro platform. Orientation folders have, so far, been unit-specific in housing services, and the orientation processes for nurses have been diverse. When an electronic trace is left of the induction process, it can be verified that the employee has received adequate orientation. It should be noted that the quality and form of the material used in orientation is crucial. The material in electronic format can be uti-lized in a more versatile way, as the person requiring the orientation can return to the structured knowledge if deemed necessary, and thus supplement their competences. As a result of the thesis, the unit-specific folders for nurses made in paper format have been changed and updated into one electronic template for elderly housing services.
The aim of the electronic Intro - introduction platform is to guarantee equal access to orientation for all nurses. Further, the orientation material should be made in a manner that it supports the guidance and orientation of the nurse and that the material is rapidly accessible by each party. In addition, the aim has been to improve the quality of the orientation of the elderly services, to develop guidance and counselling with regard to services for the elderly, as well as to emphasize multi-professional cooperation in the care of the elderly. At the same time, up-to-date and clear orientation increases the nurse's competence and contributes to the well-being of the resi-dents.