Työttömyyskassan riskienhallinta
Pulkkinen, Hannele (2021)
Pulkkinen, Hannele
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113253
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia työttömyyskassan riskejä ja riskienhallintaa. Tut kimuskysymyksinä olivat: millaisia operatiiviseen toimintaan liittyviä riskejä työt tömyyskassalla voi olla ja miten niitä voidaan hallita. Työttömyyskassoja valvoo Finanssivalvonta, jonka määräysten mukaan kassojen tulee toimia. Finanssival vonta tekee kassatarkastuksia, joissa tarkastetaan mm. riskienhallintaprosessin toimivuutta. Finanssivalvonta määrä omalta osaltaan tason, jota kassojen tulee riskienhallintajärjestelmässä toteuttaa.
Työttömyyskassoilla on käytettävissä erilaisia resursseja riskienhallintaan, mutta riskienhallintaprosessi on hyvin samankaltainen kaikille kassoille. Työttömyys kassojen organisaatiot voivat olla erilaisia ja siten riskit voivat vaihdella kassojen kesken. Tärkeintä on kuitenkin tunnistaa, arvioida ja hallita riskejä. Tässä tutki muksellisessa opinnäytetyössä tutkitaan operatiiviseen toimintaan liittyviä riskejä ja sitä, miten niitä voidaan hallita. Teoreettinen viitekehys rakentuu riskien ja ris kienhallinnan ympärille, koska työttömyyskassan riskienhallinnasta ei löydy kir jallisuutta tai tieteellisiä artikkeleita. Aineistoa on kerätty kvalitatiivisen menetel män avulla, joka toteutui asiantuntijahaastatteluilla sekä kvantitatiivisella mene telmällä, joka toteutui Webropol-kyselynä työttömyyskassan johtajille. Asiantunti jahaastattelun tietoja on käytetty tietoperustan asiantuntemusosuudessa.
Opinnäytetyön tuloksena on saatu koottu tietoa työttömyyskassaa kohtaavista yleisistä riskeistä, kohdentuen kuitenkin Finanssivalvonnan määräys- ja ohjekir jan mukaisiin operatiivisen toiminnan riskeihin ja riskienhallintaan. Johtopäätök sissä on ehdotettu käytettäväksi standardin mukaista riskienhallintaa, esim. Iso 31000 -standardia. Tarvetta voisi olla myös kassojen maksatusjärjestelmien pal veluntarjoajien kehittämälle riskienhallintatyökalulle, tai erilliselle ohjelmalle jonka kassat voisivat ostaa käyttöönsä.
Työttömyyskassoilla on käytettävissä erilaisia resursseja riskienhallintaan, mutta riskienhallintaprosessi on hyvin samankaltainen kaikille kassoille. Työttömyys kassojen organisaatiot voivat olla erilaisia ja siten riskit voivat vaihdella kassojen kesken. Tärkeintä on kuitenkin tunnistaa, arvioida ja hallita riskejä. Tässä tutki muksellisessa opinnäytetyössä tutkitaan operatiiviseen toimintaan liittyviä riskejä ja sitä, miten niitä voidaan hallita. Teoreettinen viitekehys rakentuu riskien ja ris kienhallinnan ympärille, koska työttömyyskassan riskienhallinnasta ei löydy kir jallisuutta tai tieteellisiä artikkeleita. Aineistoa on kerätty kvalitatiivisen menetel män avulla, joka toteutui asiantuntijahaastatteluilla sekä kvantitatiivisella mene telmällä, joka toteutui Webropol-kyselynä työttömyyskassan johtajille. Asiantunti jahaastattelun tietoja on käytetty tietoperustan asiantuntemusosuudessa.
Opinnäytetyön tuloksena on saatu koottu tietoa työttömyyskassaa kohtaavista yleisistä riskeistä, kohdentuen kuitenkin Finanssivalvonnan määräys- ja ohjekir jan mukaisiin operatiivisen toiminnan riskeihin ja riskienhallintaan. Johtopäätök sissä on ehdotettu käytettäväksi standardin mukaista riskienhallintaa, esim. Iso 31000 -standardia. Tarvetta voisi olla myös kassojen maksatusjärjestelmien pal veluntarjoajien kehittämälle riskienhallintatyökalulle, tai erilliselle ohjelmalle jonka kassat voisivat ostaa käyttöönsä.