Ravintola Väylän näkyvyyden lisääminen sosiaalisen median avulla
Honkuri, Julia; Kankaanpää, Mirka (2021)
Honkuri, Julia
Kankaanpää, Mirka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113258
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantoyritykselle Ravintola Väylälle digitaalisen markkinoinnin kehittämiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä yrityksen näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Digitaalinen markkinointi rajattiin toimeksiantoyrityksen Instagram sivuille, sillä yritys kokee tavoittavansa kohderyhmänsä tätä kautta parhaiten. Opinnäytetyö jakautuu digitaalisen markkinointi-viestinnän toteutukseen sekä seurantaan.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat: Millä keinoilla yritys lisää näkyvyyttään sosiaalisessa mediassa? Mitkä ovat niitä seikkoja, jotka täytyy ottaa huomioon, kun yritys lisää sisältöä sosiaaliseen mediaan? Miten valita yritykselle oikeat sosiaalisen median kanavat?
Tietoperusta on rakennettu aiheeseen liittyviin digitaalisiin lähteisiin, aiheesta tehtyihin tilastoihin sekä kirjalähteisiin. Kirjalähteitä hyödynnetään vähemmän, sillä digitaalinen markkinointi kehittyy nopeasti ja tämän vuoksi oli haastavaa löytää, ajankohtaista tietoa kirjallisuudesta. Tietoperustassa on pyritty tuomaan esille asiakaslähtöisempää markkinointi ajattelutapaa, joka vaatii yrityksiltä uudenlaista digitaalista markkinointiviestintää.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osiossa tuotamme sisältöä neljän viikon ajan toimeksiantoyrityksen Instagram-sivuille tarkoituksena luoda selkeämpi sekä yhtenäisempi kokonaisuus. Tarkoituksena on myös selvittää keinoja, joilla yrityksen kohderyhmä tavoitetaan ja mitkä markkinointiviestinnän keinot tähän kohderyhmään toimivat.
Tulokset vaiheessa työn saavuttamia tuloksia kerrotaan käyttäen Instagram- analytiikka työkalua. Tuloksia seurattiin myös Google -analytic työkalun avulla, jolla saatiin tieto siitä, kuinka paljon asiakkaat ovat Googlesta etsineet yrityksestä lisätietoa. Tuloksista selviää, onnistuiko kyseisiä keinoja käyttämällä kasvatettua yrityksen näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ilman maksettua markkinointia.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat: Millä keinoilla yritys lisää näkyvyyttään sosiaalisessa mediassa? Mitkä ovat niitä seikkoja, jotka täytyy ottaa huomioon, kun yritys lisää sisältöä sosiaaliseen mediaan? Miten valita yritykselle oikeat sosiaalisen median kanavat?
Tietoperusta on rakennettu aiheeseen liittyviin digitaalisiin lähteisiin, aiheesta tehtyihin tilastoihin sekä kirjalähteisiin. Kirjalähteitä hyödynnetään vähemmän, sillä digitaalinen markkinointi kehittyy nopeasti ja tämän vuoksi oli haastavaa löytää, ajankohtaista tietoa kirjallisuudesta. Tietoperustassa on pyritty tuomaan esille asiakaslähtöisempää markkinointi ajattelutapaa, joka vaatii yrityksiltä uudenlaista digitaalista markkinointiviestintää.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osiossa tuotamme sisältöä neljän viikon ajan toimeksiantoyrityksen Instagram-sivuille tarkoituksena luoda selkeämpi sekä yhtenäisempi kokonaisuus. Tarkoituksena on myös selvittää keinoja, joilla yrityksen kohderyhmä tavoitetaan ja mitkä markkinointiviestinnän keinot tähän kohderyhmään toimivat.
Tulokset vaiheessa työn saavuttamia tuloksia kerrotaan käyttäen Instagram- analytiikka työkalua. Tuloksia seurattiin myös Google -analytic työkalun avulla, jolla saatiin tieto siitä, kuinka paljon asiakkaat ovat Googlesta etsineet yrityksestä lisätietoa. Tuloksista selviää, onnistuiko kyseisiä keinoja käyttämällä kasvatettua yrityksen näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ilman maksettua markkinointia.
