Kehitysvammaisten henkilöiden työnhakuvalmiuksien kehittäminen
Piiroinen, Heidi (2021)
Piiroinen, Heidi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113249
Tiivistelmä
Kehitysvammaisten henkilöiden työllistyminen palkkatöihin ja työllistymiseen liittyvät epäkohdat ovat viime vuosina olleet esillä vahvasti. Vaikka laki velvoittaa kehitysvammaisten ihmisten yhdenvertaiseen kohteluun työelämässä, ei kehitysvammaisilla ihmisillä ole tasa-arvoisia mahdollisuuksia työllistyä palkkatöihin.
Tämän kehittämistehtävänä tuotetun toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on tukea työnhausta kiinnostuneiden kehitysvammaisten henkilöiden työnhakuvalmiuksia. Kehittämistehtävä toteutettiin kolmen kerran työpajatoimintana. Työpajat järjestettiin pienryhmässä, jossa käytettiin toiminnallisia ja luovia menetelmiä. Kehittämistehtävän teoreettisina lähtökohtina ovat sosiaalipedagoginen innostaminen, osallistaminen ja voimaantuminen. Kehittämistehtävä toteutettiin työelämäyhteistyössä Helsingin Kaupungin Vammaistyön Vallilan toimipisteen kanssa.
Teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty kehitysvammaisten henkilöiden mahdollisuuksia tehdä työtä tai työn kaltaista toimintaa. Tärkeänä osana teoriaa on yhdenvertaisuuden ja osallisuuden teemojen sekä sosiaalipedagogisen työotteen tarkastelu. Kehittämistehtävän suunnittelu- ja toteutusprosessin kuvauksessa käsitellään koko opinnäytetyöprosessin kulkua sen lähtökohdista aina jokaisen työpajakerran harjoituksien yksityiskohtaiseen kuvaamiseen.
Opinnäytetyön kehittämistehtävän arviointimenetelmänä käytettiin kyselylomakkeita, joiden avulla pyritään arvioimaan työnhakuvalmiuksien kehittymistä. Arviointikyselyt osoittivat, että osallistujien tietous ansioluettelosta ja sen tekemisestä kasvoivat työpajojen myötä merkittävästi. Myös osallistujien kyky kuvailla omia vahvuuksiaan kehittyi työpajojen aikana. Kaikki osallistujat kokivat työpajat kiinnostavina, ja olivat sitä mieltä, että oppivat uusia ja työnhakua hyödyttäviä asioita niissä. Opinnäyte tuo esiin, että tämän kaltaisella työpajatoiminnalla voidaan kehittää työnhausta kiinnostuneiden kehitysvammaisten henkilöiden työnhakuvalmiuksia.
Tämän kehittämistehtävänä tuotetun toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on tukea työnhausta kiinnostuneiden kehitysvammaisten henkilöiden työnhakuvalmiuksia. Kehittämistehtävä toteutettiin kolmen kerran työpajatoimintana. Työpajat järjestettiin pienryhmässä, jossa käytettiin toiminnallisia ja luovia menetelmiä. Kehittämistehtävän teoreettisina lähtökohtina ovat sosiaalipedagoginen innostaminen, osallistaminen ja voimaantuminen. Kehittämistehtävä toteutettiin työelämäyhteistyössä Helsingin Kaupungin Vammaistyön Vallilan toimipisteen kanssa.
Teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty kehitysvammaisten henkilöiden mahdollisuuksia tehdä työtä tai työn kaltaista toimintaa. Tärkeänä osana teoriaa on yhdenvertaisuuden ja osallisuuden teemojen sekä sosiaalipedagogisen työotteen tarkastelu. Kehittämistehtävän suunnittelu- ja toteutusprosessin kuvauksessa käsitellään koko opinnäytetyöprosessin kulkua sen lähtökohdista aina jokaisen työpajakerran harjoituksien yksityiskohtaiseen kuvaamiseen.
Opinnäytetyön kehittämistehtävän arviointimenetelmänä käytettiin kyselylomakkeita, joiden avulla pyritään arvioimaan työnhakuvalmiuksien kehittymistä. Arviointikyselyt osoittivat, että osallistujien tietous ansioluettelosta ja sen tekemisestä kasvoivat työpajojen myötä merkittävästi. Myös osallistujien kyky kuvailla omia vahvuuksiaan kehittyi työpajojen aikana. Kaikki osallistujat kokivat työpajat kiinnostavina, ja olivat sitä mieltä, että oppivat uusia ja työnhakua hyödyttäviä asioita niissä. Opinnäyte tuo esiin, että tämän kaltaisella työpajatoiminnalla voidaan kehittää työnhausta kiinnostuneiden kehitysvammaisten henkilöiden työnhakuvalmiuksia.