Kasvu kansainvälisyyteen: Tanssioppilaan kansainvälisyyspolun toimintasuunnitelma Tanssiopisto Vinhassa
Mikkola-Ylitolva, Saara (2021)
Mikkola-Ylitolva, Saara
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113319
Tiivistelmä
Kasvu kansainvälisyyteen – Tanssioppilaan kansainvälisyyspolun toimintasuunnitelma on tutkimuksellinen kehittämistyö Tanssiopisto Vinhalle. Työn tavoitteena on ollut muodostaa tanssioppilaan kansainvälisyyspolku, joka vastaa oppijan yksilöllisen kasvun tukemiseen ottaen huomioon opistolla käytössä olevan taideopintorakenteen potentiaali. Kehittämistyön viitekehyksenä toimii kansainvälisyyskasvatus ja kestävä taiteen perusopetus. Tutkimuksen päämääränä on ollut toimivan toimintasuunnitelman mallin luominen Tanssiopisto Vinhalle ja saattaa tutkimuksen tulokset myös muiden taide- ja tanssioppilaitosten käyttöön.
Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus. Aineiston keräämisen päämenetelminä toimivat kyselyt, haastattelut ja dokumenttianalyysi. Lisäksi työn tekijän oman toiminnan havainnointi ja keskustelut työyhteisössä nousivat merkitykselliseen rooliin, sillä opinnäytetyöntekijä työskentelee esihenkilötehtävissä Tanssiopisto Vinhassa. Opintopolun rakenteen kokoamisen tueksi tutkimuksen aineistosta nousivat esiin erilaiset teemat. Oppilaan näkökulmasta osallisuuden kokemuksen ja kulttuurienvälisyyden aihealueet nousivat merkittävästi esille. Dokumenttien ja henkilökunnan tuottamasta aineistosta esille nousivat opiston toiminnan arvopohjaankin kiinteästi sidoksissa olevat aiheet saavutettavuudesta ja kestävästä kehityksestä. Opintopolun rakenteellisiin kysymyksiin vastaukset löytyivät muiden taiteen perusopetuksen toimijoiden vertailun ja opiston oman opetussuunnitelman kautta, ja näihin liittyivät teemat erityisesti oppilaan sitouttamisesta ja opintojen pedagogisesta etenevyydestä.
Tutkimuksen aineistoon ja sen analyysiin perustuen työssä esitetään opistokohtainen tanssioppilaan kansainvälisyyspolun kehys. Kansainvälisyyspolun toimintasuunnitelman käyttöönoton konkretisoimiseksi työn tilaajan osalta jää rakentaa polkuun kytkeytyvät aikataulu-, budjetti- ja sisältösuunnitelmat. Tanssioppilaan kansainvälisyyspolun malli avaa kuitenkin jo nyt esitetyssä laajuudessa uudenlaisia näkökulmia siihen, millaisia aspekteja tulevaisuuden kansainvälisyyskasvatus harrastajan taideopintojen kontekstissa voisi sisältää.
Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus. Aineiston keräämisen päämenetelminä toimivat kyselyt, haastattelut ja dokumenttianalyysi. Lisäksi työn tekijän oman toiminnan havainnointi ja keskustelut työyhteisössä nousivat merkitykselliseen rooliin, sillä opinnäytetyöntekijä työskentelee esihenkilötehtävissä Tanssiopisto Vinhassa. Opintopolun rakenteen kokoamisen tueksi tutkimuksen aineistosta nousivat esiin erilaiset teemat. Oppilaan näkökulmasta osallisuuden kokemuksen ja kulttuurienvälisyyden aihealueet nousivat merkittävästi esille. Dokumenttien ja henkilökunnan tuottamasta aineistosta esille nousivat opiston toiminnan arvopohjaankin kiinteästi sidoksissa olevat aiheet saavutettavuudesta ja kestävästä kehityksestä. Opintopolun rakenteellisiin kysymyksiin vastaukset löytyivät muiden taiteen perusopetuksen toimijoiden vertailun ja opiston oman opetussuunnitelman kautta, ja näihin liittyivät teemat erityisesti oppilaan sitouttamisesta ja opintojen pedagogisesta etenevyydestä.
Tutkimuksen aineistoon ja sen analyysiin perustuen työssä esitetään opistokohtainen tanssioppilaan kansainvälisyyspolun kehys. Kansainvälisyyspolun toimintasuunnitelman käyttöönoton konkretisoimiseksi työn tilaajan osalta jää rakentaa polkuun kytkeytyvät aikataulu-, budjetti- ja sisältösuunnitelmat. Tanssioppilaan kansainvälisyyspolun malli avaa kuitenkin jo nyt esitetyssä laajuudessa uudenlaisia näkökulmia siihen, millaisia aspekteja tulevaisuuden kansainvälisyyskasvatus harrastajan taideopintojen kontekstissa voisi sisältää.
