Ravintola-alan liiketaloudellinen tilanne korona-viruksen jälkeen
Pietikäinen, Matias (2021)
Pietikäinen, Matias
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402126788
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402126788
Tiivistelmä
Tätä opinnäytetyötä alettiin tehdä maaliskuussa 2021 koronavirustaudin toisen aallon aikana. Tauti oli tuolloin rajoittanut ravintola-alan toimintaa viimeisen vuoden aikana ajoittain rankkojen rajoitustoimien takia suuresti. Tavoitteena oli saada ravintoloitsijoiden oma näkökanta kuuluviin ja tutkia, kuinka liiketaloudelliset edellytykset alalla olivat muuttuneet tämän pandemian johdosta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelut, joita suoritettiin Tampereen keskusta-alueen ravintoloissa. Teemahaastatteluilla kerättyjä tutkimustuloksia käsiteltiin hienovaraisesti, ja vastaajien anonymiteettiä varjeltiin.
Haastatteluilla haettiin selvyyttä kuuteen (6) eri liiketaloudelliseen teemaan pandemia-aikana. Nämä teemat olivat: Haasteet asiakaskokemuksessa, ulosmyynnin kasvu, muutokset kulurakenteessa, leikkaustoimet, henkilöstön uudet osaamistarpeet ja jokaisen ravintoloitsijan henkilökohtainen näkemys tulevaisuudesta ravintola-alalla. Tutkimuksen tuloksia voidaan pitää jokseenkin oletettuina, mutta hyviä näkökulmia tuli esille niin ulosmyynnin mahdollisuuksiin, kuin tulevaisuuden näkymiin liittyen.
Kokonaisuudessaan työllä saatiin tuotettua tietoa ravintoloiden tilanteesta heidän omasta näkökulmastaan. Tämän tiedon johdosta voidaan vetää johtopäätöksiä menneen vuoden haasteista liiketaloudellisesta näkökulmasta. Haasteet ovat koskeneet ravintolasuluista johtuneen ulosmyynnin kasvun aiheuttamasta kulurakenteen muutoksesta, sekä kiinteiden kustannusten pysymisestä samalla tasolla kuin ennen pandemiaa. Myynti on ollut kuitenkin kohtuullisella tasolla kuriiripalveluiden johdosta, mutta samalla myynnistä on mennyt lisäkuluja kuriiripalveluiden komissioiden takia. Samalla kuitenkin voidaan nähdä, että kuriiripalvelut ovat tuoneet ravintolat lähemmäksi kuluttajaa, sillä heidän ei enää välttämättä tarvitse valmistaa itse ruokaa kotonaan, vaan sen voi kätevästi tilata kotiin myös ravintolasta. Tämä kehitys on siis ollut myös positiivista.
Haastatteluilla haettiin selvyyttä kuuteen (6) eri liiketaloudelliseen teemaan pandemia-aikana. Nämä teemat olivat: Haasteet asiakaskokemuksessa, ulosmyynnin kasvu, muutokset kulurakenteessa, leikkaustoimet, henkilöstön uudet osaamistarpeet ja jokaisen ravintoloitsijan henkilökohtainen näkemys tulevaisuudesta ravintola-alalla. Tutkimuksen tuloksia voidaan pitää jokseenkin oletettuina, mutta hyviä näkökulmia tuli esille niin ulosmyynnin mahdollisuuksiin, kuin tulevaisuuden näkymiin liittyen.
Kokonaisuudessaan työllä saatiin tuotettua tietoa ravintoloiden tilanteesta heidän omasta näkökulmastaan. Tämän tiedon johdosta voidaan vetää johtopäätöksiä menneen vuoden haasteista liiketaloudellisesta näkökulmasta. Haasteet ovat koskeneet ravintolasuluista johtuneen ulosmyynnin kasvun aiheuttamasta kulurakenteen muutoksesta, sekä kiinteiden kustannusten pysymisestä samalla tasolla kuin ennen pandemiaa. Myynti on ollut kuitenkin kohtuullisella tasolla kuriiripalveluiden johdosta, mutta samalla myynnistä on mennyt lisäkuluja kuriiripalveluiden komissioiden takia. Samalla kuitenkin voidaan nähdä, että kuriiripalvelut ovat tuoneet ravintolat lähemmäksi kuluttajaa, sillä heidän ei enää välttämättä tarvitse valmistaa itse ruokaa kotonaan, vaan sen voi kätevästi tilata kotiin myös ravintolasta. Tämä kehitys on siis ollut myös positiivista.