Osaamisen arviointi ja johtaminen
Kuha, Tanja (2021)
Kuha, Tanja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113316
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Yritys X, joka on tavarataloketju. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia yhteistyöyritykselle keinoja osaamisen arvioimiseen, johtamiseen ja kehittämiseen. Tavoitteena on löytää uudenlaista näkökulmaa ja ymmärrystä esimiehille. Osaamisen johtaminen sisältää kaiken toiminnan, jolla vaalitaan yrityksen strategian edellyttämää osaamista. Osaamisen tunnistaminen on tärkeää juuri yrityksen strategiaa ajatellen, sillä kilpailukyvyn kannalta osaamista on kehitettävä tulevaisuuden tarpeita huomioiden.
Opinnäytetyö on toteutettu tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmin ja lähestymistapana on tapaustutkimus. Teoriaosuus on koottu pääosin johtamisen ja esimiestyön ammattikirjallisuutta käyttäen. Teoriaosuudessa käydään läpi osaamista ja oppimista, osaamisen johtamista ja kehittämistä sekä valmentavaa johtamista. Yrityksessä toteutettuun henkilöstökyselyyn lisättiin opinnäytetyötä ajatellen kysymys koskien koulutus- ja osaamistarpeita.
Vastauksista ilmeni henkilöstön tarve saada enemmän koulutusta ja sitä kautta osaamista. Osaamistarpeita oli myös muille työssä tarvittaville osa-alueille. Kehitysehdotukset pohjautuvat lomakekyselyn vastauksista tehtyyn koosteeseen, joita on peilattu teoriaosuuteen.
Osaamisen tunnistamiseen ja arvioimiseen on erilaisia keinoja, joista tehokkaimpia ovat havainnointi, keskustelut ja osaamiskartoitukset. Kehittämistoiminta onnistuu parhaiten, kun esimies ymmärtää yrityksen strategiset tavoitteet ja päämäärät. Koulutuksen lisääminen erilaisin menetelmin, joissa otetaan huomioon erilaiset oppimistyylit, on hyvä tapa saada henkilöstö innostumaan ja motivoitumaan oppimisesta. Valmentavassa johtamistavassa pyritään oivalluttamaan ja osallistamaan henkilöstöä, jolloin on mahdollisuus saada parhaat kehittymistulokset. Johtamistapa on muuttunut nykypäivänä ihmisläheisemmäksi ja valmentava johtaminen on juuri sitä.
Opinnäytetyö on toteutettu tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmin ja lähestymistapana on tapaustutkimus. Teoriaosuus on koottu pääosin johtamisen ja esimiestyön ammattikirjallisuutta käyttäen. Teoriaosuudessa käydään läpi osaamista ja oppimista, osaamisen johtamista ja kehittämistä sekä valmentavaa johtamista. Yrityksessä toteutettuun henkilöstökyselyyn lisättiin opinnäytetyötä ajatellen kysymys koskien koulutus- ja osaamistarpeita.
Vastauksista ilmeni henkilöstön tarve saada enemmän koulutusta ja sitä kautta osaamista. Osaamistarpeita oli myös muille työssä tarvittaville osa-alueille. Kehitysehdotukset pohjautuvat lomakekyselyn vastauksista tehtyyn koosteeseen, joita on peilattu teoriaosuuteen.
Osaamisen tunnistamiseen ja arvioimiseen on erilaisia keinoja, joista tehokkaimpia ovat havainnointi, keskustelut ja osaamiskartoitukset. Kehittämistoiminta onnistuu parhaiten, kun esimies ymmärtää yrityksen strategiset tavoitteet ja päämäärät. Koulutuksen lisääminen erilaisin menetelmin, joissa otetaan huomioon erilaiset oppimistyylit, on hyvä tapa saada henkilöstö innostumaan ja motivoitumaan oppimisesta. Valmentavassa johtamistavassa pyritään oivalluttamaan ja osallistamaan henkilöstöä, jolloin on mahdollisuus saada parhaat kehittymistulokset. Johtamistapa on muuttunut nykypäivänä ihmisläheisemmäksi ja valmentava johtaminen on juuri sitä.