Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma
Jurmu, Riinaliisa; Kettunen, Katriina (2021)
Jurmu, Riinaliisa
Kettunen, Katriina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213522
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ravintola-alan yritykselle, jolla oli selkeä tarve markkinointinsa kehittämiseen. Toimeksiantajana oli pitkään alalla toiminut oululainen yritys Arktia Food Oulu Oy, katunimeltään Pizzeria Napoli, joka halusi laajentaa toimintaansa kustannustehokkaasti sosiaalisen median kautta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä kustannustehokas ja käyttökelpoinen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Suunnitelman tuotoksena syntyi julkaisukalenteri. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelman ja julkaisukalenterin tavoitteina oli yrityksen tunnettuuden kasvattami-nen, asiakashankinta ja asiakkaiden sitouttaminen. Pääkeinoina tavoitteiden saavuttamiseksi käy-tettiin aktiivista sisältömarkkinointia, viraalimarkkinointia ja brändimielikuvan muokkaamista.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen kehittämistyö, jonka tuloksena syntyi tuotos. Opinnäy-tetyön tietoperusta koostui sosiaalisen median markkinoinnista ja sen suunnittelusta SOSTAC –mallin avulla. Työssä käytettiin hyväksi myös SIKS – ja SMART–mallia tavoitteiden määrittelyssä. Opinnäytetyö rajattiin kahteen sosiaalisen median kanavaan, jotka olivat Facebook ja Instagram.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi markkinoinnin vuosikello sekä julkaisukalenteri. Toimeksiantajan toiveesta julkaisukalenteri on salainen sen yksityiskohtaisuuden takia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä kustannustehokas ja käyttökelpoinen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Suunnitelman tuotoksena syntyi julkaisukalenteri. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelman ja julkaisukalenterin tavoitteina oli yrityksen tunnettuuden kasvattami-nen, asiakashankinta ja asiakkaiden sitouttaminen. Pääkeinoina tavoitteiden saavuttamiseksi käy-tettiin aktiivista sisältömarkkinointia, viraalimarkkinointia ja brändimielikuvan muokkaamista.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen kehittämistyö, jonka tuloksena syntyi tuotos. Opinnäy-tetyön tietoperusta koostui sosiaalisen median markkinoinnista ja sen suunnittelusta SOSTAC –mallin avulla. Työssä käytettiin hyväksi myös SIKS – ja SMART–mallia tavoitteiden määrittelyssä. Opinnäytetyö rajattiin kahteen sosiaalisen median kanavaan, jotka olivat Facebook ja Instagram.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi markkinoinnin vuosikello sekä julkaisukalenteri. Toimeksiantajan toiveesta julkaisukalenteri on salainen sen yksityiskohtaisuuden takia.