Koneohjausjärjestelmien hyödyntäminen rakennustyömaiden kaapelien näytössä ja kaapelisijaintitiedon ylläpitämisessä
Nokelainen, Tomi (2021)
Nokelainen, Tomi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213488
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittä, mitkä ovat nykyaikaisia mahdollisuuksia hyödyntää koneohjausta työmaiden kaapelinnäytössä. Koneohjaus on monella rakennustyömaalla käytössä, mutta johtotiedoissa sitä hyödynnetään vähän. Johtotiedot ovat tärkeitä työmaan turvallisuuden ja kaapelin katkeamisesta johtuvien kustannusten välttämiseksi.
Tutkimusongelmana työssä oli, miten johtotiedoista saataisiin mahdollisimman selkeä, käyttökelpoinen ja helposti päivitettävä malli koneohjaukseen. Ongelmaan vastattiin tutkimalla koneohjauksen ja johtotietojen nykytilaa ja niihin liittyviä haasteita. Lisäksi koneohjauksen ja kaapelitiedon yhdistämistä havainnollistettiin kokeilemalla erilaisia mallintamiskeinoja.
Opinnäytetyön teorian muodostivat rakentamisen tietomallintaminen, koneohjaus ja verkkoinfrastruktuurin sijaintitietopalvelut. Näitä teemoja käsiteltiin työn kannalta merkityksellisistä näkökulmista, ja niistä annettiin esimerkkejä.
Opinnäytteen tulosten perusteella suurimmat haasteet johtotiedon mallintamiselle ovat johtojen sijaintitiedon epätarkkuus sekä koneohjausjärjestelmien standardien puute. Parhaiten johtotiedot toimivat tällä hetkellä taustakuvana, sillä se ei estä muiden koneohjausmallien käyttöä. Tulevaisuudessa koneohjausjärjestelmiin olisi hyvä kehittää varoitusmalliominaisuuksia, jotka varottaisivat automaattisesti koneen kuljettajaa, jos kone on liian lähellä kaapeleita.
Jos johtotiedoista saataisiin tarkka koneohjausmalli, vähentäisi se kaapelinnäyttöön liittyviä kustannuksia, sillä mallin avulla maastossa tapahtuvia kaapelinnäyttöjä voitaisiin vähentää. Lisäksi tarkat mallit vähentäisivät kaapelivahinkoja.
Opinnäytetyö on tehty opinnäytteen kirjoittajan nykyisen työnantajan Ostromap Oy:n toimeksiannosta, yhteistyössä Keypro Oy:n kanssa. Ostromap Oy toimii laajasti maanmittauksen ja koneohjauksen kentällä, ja Keypro Oy on yksi keskeisimmistä johtotiedon hallinnoijista Suomessa. Opinnäytetyön kirjoittaja työskentelee koneohjausmallien parissa.
Tutkimusongelmana työssä oli, miten johtotiedoista saataisiin mahdollisimman selkeä, käyttökelpoinen ja helposti päivitettävä malli koneohjaukseen. Ongelmaan vastattiin tutkimalla koneohjauksen ja johtotietojen nykytilaa ja niihin liittyviä haasteita. Lisäksi koneohjauksen ja kaapelitiedon yhdistämistä havainnollistettiin kokeilemalla erilaisia mallintamiskeinoja.
Opinnäytetyön teorian muodostivat rakentamisen tietomallintaminen, koneohjaus ja verkkoinfrastruktuurin sijaintitietopalvelut. Näitä teemoja käsiteltiin työn kannalta merkityksellisistä näkökulmista, ja niistä annettiin esimerkkejä.
Opinnäytteen tulosten perusteella suurimmat haasteet johtotiedon mallintamiselle ovat johtojen sijaintitiedon epätarkkuus sekä koneohjausjärjestelmien standardien puute. Parhaiten johtotiedot toimivat tällä hetkellä taustakuvana, sillä se ei estä muiden koneohjausmallien käyttöä. Tulevaisuudessa koneohjausjärjestelmiin olisi hyvä kehittää varoitusmalliominaisuuksia, jotka varottaisivat automaattisesti koneen kuljettajaa, jos kone on liian lähellä kaapeleita.
Jos johtotiedoista saataisiin tarkka koneohjausmalli, vähentäisi se kaapelinnäyttöön liittyviä kustannuksia, sillä mallin avulla maastossa tapahtuvia kaapelinnäyttöjä voitaisiin vähentää. Lisäksi tarkat mallit vähentäisivät kaapelivahinkoja.
Opinnäytetyö on tehty opinnäytteen kirjoittajan nykyisen työnantajan Ostromap Oy:n toimeksiannosta, yhteistyössä Keypro Oy:n kanssa. Ostromap Oy toimii laajasti maanmittauksen ja koneohjauksen kentällä, ja Keypro Oy on yksi keskeisimmistä johtotiedon hallinnoijista Suomessa. Opinnäytetyön kirjoittaja työskentelee koneohjausmallien parissa.