Asukasmuutosjärjestelmän teko ja käyttöönotto rakennusalan yrityksessä
Mertanen, Timo (2021)
Mertanen, Timo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213575
Tiivistelmä
Työssä kartoitettiin yrityksen ja yhteistyökumppaneiden tarpeet muutostöiden osalta. Näiden tietojen pohjalta tehtiin sopiva Excel pohjainen taulukko, johon kootaan työssä vastaantulevat muutokset ja valinnat, joita asiakkaat tekevät ostaessaan asunnon.
Järjestelmä tarjoaa myös määrälaskennalle tukea kootessaan sisustusmateriaalien määrät taulukkoon. Järjestelmä säästää aikaa ja vähentää virheitä parantaessaan tiedonhallintaa. Samalla järjestelmä antaa selkeän paikan johon projektiin liittyvät henkilöt voivat tallentaa kohteeseen liittyvät asiat.
Tiedonhankintaa suoritettiin haastattelemalla järjestelmän tulevia käyttäjiä sekä yhteistyökumppaneita, ottamalla vaikutteita omalta työuralta sekä tutustumalla yrityksen tämänhetkisiin toimintatapoihin etsien parannettavaa.
Asukasmuutokset kuuluvat asuntorakentamisen arkipäivään ja niiden hallitseminen on kilpailukyvyn, taloudellisuuden ja maineen kannalta olennainen osa yrityksen menestystä. Asukasmuutosten hallinta on hyvää asiakaspalvelua, jota ilman on yrityksen kasvattaminen todella haastavaa. Opinnäytetyön avulla yritys voi kehittää toimintaansa tällä saralla ja näin ollen kasvunmahdollisuudet parantuvat The purpose of this final project was to survey the requirements of the company and its partners concerning the modelling system. Based on that information an Excel based table was created, which presents the changes and choices the customers make when buying a new apartment.
The system also provides support to quantity surveying by gathering the amounts of chosen materials in its own table. The system saves time and reduces the chances of mistakes by improving the information management. It also gives an exact location to the persons who are working with the project to save information regarding it.
Information was gathered by interviewing the persons who will use the system and company partners, using the acquired information from the own career of the author and getting to know the current ways of operating in the company while seeking ways to improve it.
This project showed that in house building it is commonplace that the residents change and mastering these changes is imperative for the company to succeed in competition, economy and reputation. Managing the residential changes is good customer service and without good customer service the growth of the company is very challenging. This thesis gives information for the company to improve in this field of operation as well as better chances of growth
Järjestelmä tarjoaa myös määrälaskennalle tukea kootessaan sisustusmateriaalien määrät taulukkoon. Järjestelmä säästää aikaa ja vähentää virheitä parantaessaan tiedonhallintaa. Samalla järjestelmä antaa selkeän paikan johon projektiin liittyvät henkilöt voivat tallentaa kohteeseen liittyvät asiat.
Tiedonhankintaa suoritettiin haastattelemalla järjestelmän tulevia käyttäjiä sekä yhteistyökumppaneita, ottamalla vaikutteita omalta työuralta sekä tutustumalla yrityksen tämänhetkisiin toimintatapoihin etsien parannettavaa.
Asukasmuutokset kuuluvat asuntorakentamisen arkipäivään ja niiden hallitseminen on kilpailukyvyn, taloudellisuuden ja maineen kannalta olennainen osa yrityksen menestystä. Asukasmuutosten hallinta on hyvää asiakaspalvelua, jota ilman on yrityksen kasvattaminen todella haastavaa. Opinnäytetyön avulla yritys voi kehittää toimintaansa tällä saralla ja näin ollen kasvunmahdollisuudet parantuvat
The system also provides support to quantity surveying by gathering the amounts of chosen materials in its own table. The system saves time and reduces the chances of mistakes by improving the information management. It also gives an exact location to the persons who are working with the project to save information regarding it.
Information was gathered by interviewing the persons who will use the system and company partners, using the acquired information from the own career of the author and getting to know the current ways of operating in the company while seeking ways to improve it.
This project showed that in house building it is commonplace that the residents change and mastering these changes is imperative for the company to succeed in competition, economy and reputation. Managing the residential changes is good customer service and without good customer service the growth of the company is very challenging. This thesis gives information for the company to improve in this field of operation as well as better chances of growth