Pelimekaniikat videopelien elokuvasovituksissa
Seppälä, Womma (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213642
Tiivistelmä
Videopeleihin perustuvia elokuvia on tehty Hollywoodissa 1990-luvulta asti ja niitä julkaistaan koko ajan enemmän. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, miten videopelien elokuvasovituksissa on hyödynnetty lähdemateriaalina toimineen pelin pelimekaniikkoja eli pelattavuutta. Tutkimus on toteutettu peli- ja elokuva-analyysinä.
Opinnäytetyössä analysoidaan neljää eri genren videopeliä ja näiden pohjalta tehtyjä elokuvia. Työssä käydään myös läpi videopelien elokuvasovitusten historiaa ja tarkastellaan lyhyesti, mitkä ovat videopeleille tyypilliset ongelmat adaptaation kannalta. Tämän lisäksi työssä määritellään pelimekaniikkojen käsite.
Opinnäytetyö toimii avauksena vielä vähäiselle elokuvatutkimuksen alalajille. Pelifilmatisointien laatua pidetään yleisesti heikkona, ja tämän opinnäytetyön tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, voiko osasyynä olla lähdemateriaalin uniikkien ominaisuuksien huono hyödyntäminen.
Kaikista työssä analysoiduista elokuvista löytyy esimerkkejä lähdemateriaalin pelimekaniikoista. Osa tutkituista elokuvista hyödyntää pelimekaniikkoja tarinankerronnassaan ja osa viittaa niihin vain epäsuorasti. Tutkimuksessa ilmenee että kehitystä on tapahtunut, sillä pelimekaniikkojen ja pelillisten elementtien hyödyntäminen on huomattavasti paremmin esillä uudemmissa pelisovituksissa.
Opinnäytetyössä analysoidaan neljää eri genren videopeliä ja näiden pohjalta tehtyjä elokuvia. Työssä käydään myös läpi videopelien elokuvasovitusten historiaa ja tarkastellaan lyhyesti, mitkä ovat videopeleille tyypilliset ongelmat adaptaation kannalta. Tämän lisäksi työssä määritellään pelimekaniikkojen käsite.
Opinnäytetyö toimii avauksena vielä vähäiselle elokuvatutkimuksen alalajille. Pelifilmatisointien laatua pidetään yleisesti heikkona, ja tämän opinnäytetyön tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, voiko osasyynä olla lähdemateriaalin uniikkien ominaisuuksien huono hyödyntäminen.
Kaikista työssä analysoiduista elokuvista löytyy esimerkkejä lähdemateriaalin pelimekaniikoista. Osa tutkituista elokuvista hyödyntää pelimekaniikkoja tarinankerronnassaan ja osa viittaa niihin vain epäsuorasti. Tutkimuksessa ilmenee että kehitystä on tapahtunut, sillä pelimekaniikkojen ja pelillisten elementtien hyödyntäminen on huomattavasti paremmin esillä uudemmissa pelisovituksissa.