Alustan suunnittelu kilpa-autoon
Ikävalko, Tatu (2021)
Ikävalko, Tatu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213721
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tehtävänä oli suunnitella Metropolia Motorsportin uuteen nelivetoiseen kilpa-autoon alusta. Tavoitteena oli parantaa auton suorituskykyä edelliseen autoon verrattuna ja tehdä autosta aiempaa helpommin ajettava. Tavoitteena oli myös kehittää auton säädettävyyttä. Lisäksi pyrittiin luomaan jonkinlainen pohja seuraavien autojen kehitystyölle.
Metropolia Motorsportin edelliset autot ovat olleet takavetoisia, joten nyt nelivetoauton tapauksessa tilankäytön, vetopidon, moottoreiden ohjauksen sekä jousittamattoman massan muuttuessa myös alustan suunnitteluperiaatteita tuli pohtia uudelleen.
Ennen varsinaisen suunnittelun alkua selvitettiin työn tekemiseen vaadittua ajodynamiikan teoriaa. Teorian jälkeen edettiin luomaan autolle konseptia eri vaihtoehtoja vertailemalla.
Konseptin luomisen ja renkaiden valinnan jälkeen siirryttiin alustan suunnitteluun.
Alustan suunnittelu toteutettiin Adams Car- sekä Catia V5 -ohjelmistojen avulla. Kinematiikan osalta alkuun asetettiin tavoitteet, jotka pyrittiin täyttämään eri parametreja muuttamalla, kunnes haluttu lopputulos saavutettiin.
Työn tuloksena saatiin alusta, jonka voidaan odottaa parantavan auton suorituskykyä sekä ajettavuutta ja säädettävyyttä.
Metropolia Motorsportin edelliset autot ovat olleet takavetoisia, joten nyt nelivetoauton tapauksessa tilankäytön, vetopidon, moottoreiden ohjauksen sekä jousittamattoman massan muuttuessa myös alustan suunnitteluperiaatteita tuli pohtia uudelleen.
Ennen varsinaisen suunnittelun alkua selvitettiin työn tekemiseen vaadittua ajodynamiikan teoriaa. Teorian jälkeen edettiin luomaan autolle konseptia eri vaihtoehtoja vertailemalla.
Konseptin luomisen ja renkaiden valinnan jälkeen siirryttiin alustan suunnitteluun.
Alustan suunnittelu toteutettiin Adams Car- sekä Catia V5 -ohjelmistojen avulla. Kinematiikan osalta alkuun asetettiin tavoitteet, jotka pyrittiin täyttämään eri parametreja muuttamalla, kunnes haluttu lopputulos saavutettiin.
Työn tuloksena saatiin alusta, jonka voidaan odottaa parantavan auton suorituskykyä sekä ajettavuutta ja säädettävyyttä.