Osallistamisen merkitys strategiatyössä: Leader-strategian valmistelua EU-ohjelmakaudelle 2023–2027
Pasanen, Heidi (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313778
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen merkitys osallistamisella, osallisuutta tukevilla erilaisilla ratkaisuilla (lähestymistavoilla) on Leader-strategiatyöhön sen valmisteluvaiheessa. Opinnäytetyössä arvioidaan, miten valitut ratkaisut edistivät ja/tai ehkäisivät osallistumista strategiaprosessiin.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli paikallinen maaseudun kehittämisyhdistys Rieska-Leader ry. Opinnäytetyö on osa valmistautumista tulevaan EU-ohjelmakauteen 2023–2027 ja siihen liittyvään strategian valmisteluun.
Tietoperustassa avataan Leader-toimintaa Euroopassa, Suomessa, alueellisesti, paikallisen kehittämisyhdistyksen näkökulmasta ja historiaan peilaten. Lisäksi tietoperustassa käsitellään EU:n yhteistä maatalouspolitiikkaa maaseudun kehittämisen näkökulmasta. Samoin tarkastellaan Euroopan komission tavoitteita ja painopisteitä tulevalle ohjelmakaudelle sekä paikallisen kehittämisyhdistyksen kehittämisstrategian vaatimuksia. Myös osallistamisen teemaa Leader-työssä avataan.
Opinnäytetyön käytännön osuudessa hyödynnettiin osallistumista mahdollistavia menetelmiä eri kohderyhmille. Menetelmiksi valikoituivat Learning cafe SWOT-analyysin tekemiseen, Erätauko-menetelmä ja ryhmäkeskustelut. Kohderyhmiä olivat Leader-ryhmän hallituksen jäsenet ja varajäsenet, Leader-ryhmien työntekijät Pohjois-Pohjanmaalla sekä yrittäjät kolmessa eri kunnassa. Työssä arvioidaan menetelmien soveltuvuutta strategiatyön valmisteluun ja niiden erityisyyttä osallisuustyössä. Kehittämistehtävän toteutuksessa on tunnistettavissa tapaustutkimuksen ja laadullisen tutkimuksen piirteitä.
Opinnäytetyön tulosten pohjalta voidaan todeta, että eri osallistamisratkaisuilla saadaan aikaan erilaista osallistumista. Onkin tärkeää tehdä kaikkia kohtaamisia koskevat valmistelutyöt perusteellisesti. Erityisesti erätaukokeskustelu on menetelmänä vahvasti ohjaava ja osallistava joka vaiheessa. The objective of this thesis was to clarify what kind of significance participation, various approaches supporting it, bring into Leader strategy work in its preparatory phase. In the thesis, it is estimated how the chosen approaches promoted and/or prevented participation in the strategy process. The thesis was commissioned by the local rural development association, Rieska-Leader ry. The thesis plays a part in getting ready for the future EU programme period 2023–2027.
In the literature review of the thesis Leader operation in Europe, Finland, regionally and from the local rural development association is discussed. The common agricultural policy of the EU is examined. Also, the objectives of the European Commission for the future programme period and the demands it sets on the development strategy of the local rural development association is reviewed. The theme of participation within the Leader context is opened.
In the empirical section, participation methods were utilised for different target groups. Learning café was selected for the doing SWOT analysis. Other chosen methods were the Erätauko method and group discussions. The target groups were regular and debutant members of the board of the Leader group, the workers of Leader groups in Northern Ostrobothnia and entrepreneurs in three different municipalities.
As a result, it can be stated that various participatory approaches bring about different kind of participation. Especially the Erätauko is directing conversation strongly but is also participatory.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli paikallinen maaseudun kehittämisyhdistys Rieska-Leader ry. Opinnäytetyö on osa valmistautumista tulevaan EU-ohjelmakauteen 2023–2027 ja siihen liittyvään strategian valmisteluun.
Tietoperustassa avataan Leader-toimintaa Euroopassa, Suomessa, alueellisesti, paikallisen kehittämisyhdistyksen näkökulmasta ja historiaan peilaten. Lisäksi tietoperustassa käsitellään EU:n yhteistä maatalouspolitiikkaa maaseudun kehittämisen näkökulmasta. Samoin tarkastellaan Euroopan komission tavoitteita ja painopisteitä tulevalle ohjelmakaudelle sekä paikallisen kehittämisyhdistyksen kehittämisstrategian vaatimuksia. Myös osallistamisen teemaa Leader-työssä avataan.
Opinnäytetyön käytännön osuudessa hyödynnettiin osallistumista mahdollistavia menetelmiä eri kohderyhmille. Menetelmiksi valikoituivat Learning cafe SWOT-analyysin tekemiseen, Erätauko-menetelmä ja ryhmäkeskustelut. Kohderyhmiä olivat Leader-ryhmän hallituksen jäsenet ja varajäsenet, Leader-ryhmien työntekijät Pohjois-Pohjanmaalla sekä yrittäjät kolmessa eri kunnassa. Työssä arvioidaan menetelmien soveltuvuutta strategiatyön valmisteluun ja niiden erityisyyttä osallisuustyössä. Kehittämistehtävän toteutuksessa on tunnistettavissa tapaustutkimuksen ja laadullisen tutkimuksen piirteitä.
Opinnäytetyön tulosten pohjalta voidaan todeta, että eri osallistamisratkaisuilla saadaan aikaan erilaista osallistumista. Onkin tärkeää tehdä kaikkia kohtaamisia koskevat valmistelutyöt perusteellisesti. Erityisesti erätaukokeskustelu on menetelmänä vahvasti ohjaava ja osallistava joka vaiheessa.
In the literature review of the thesis Leader operation in Europe, Finland, regionally and from the local rural development association is discussed. The common agricultural policy of the EU is examined. Also, the objectives of the European Commission for the future programme period and the demands it sets on the development strategy of the local rural development association is reviewed. The theme of participation within the Leader context is opened.
In the empirical section, participation methods were utilised for different target groups. Learning café was selected for the doing SWOT analysis. Other chosen methods were the Erätauko method and group discussions. The target groups were regular and debutant members of the board of the Leader group, the workers of Leader groups in Northern Ostrobothnia and entrepreneurs in three different municipalities.
As a result, it can be stated that various participatory approaches bring about different kind of participation. Especially the Erätauko is directing conversation strongly but is also participatory.