dc.contributor.author | Willman, Salla | |
dc.date.accessioned | 2021-06-03T10:59:42Z | |
dc.date.available | 2021-06-03T10:59:42Z | |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/501618 | |
dc.description.abstract | Ammattikorkeakoulun tradenomitutkinnon opetussuunnitelmatyöhön vaikuttaa digitalisaation aiheuttama kiihtyvä muutostahti. Yrityskentän tarpeet ja yhteiskunnan digitaalinen kyvykkyys määrittelevät sen, mitä digiosaamista myynnin ja markkinoinnin tradenomin tulisi hallita. Opetussuunnitelmien kehittämistyö muuttuvassa digitalisaation kentässä luo paineita ajantasaisesta digitaitojen opetuksesta. Liiketalouden alan työllistymiskenttä on laaja ja tekee opetussuunnitelmasta vielä haasteellisemman kehittää ja pitää ajantasaisena.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa ehdotus siitä, mitkä digitaidot olisivat jatkossa osa opetussuunnitelmaa sekä tuottaa opetussuunnitelmatyön jatkuvan kehittämisen toimintamalli, jonka avulla opetussuunnitelmatyön kehittäminen on ajankohtaista, jatkuvaa, laadukasta sekä riittävän laaja-alaista. Työn toimeksiantaja on Savonia-ammattikorkeakoulu ja tässä työssä tarkastellaan Savonia-ammattikorkeakoulun myynnin ja markkinoinnin suuntautumisvaihtoehdon tradenomin opetussuunnitelman nykytilannetta tietopolitiikkaan peilaten. Opinnäytetyössä tuotetaan ehdotus digitaitojen opetuksen sisällöistä hyödyntäen Opetushallituksen osaamisen ennakointifoorumin liiketalous ja hallinto 2035 -osaamiskorttipakkoja. Jatkotoimenpiteenä on tuotettu opetussuunnitelmatyön jatkuvan kehittämisen malli, jotta voidaan varmistaa koko ajan syklimäisesti etenevä opetussuunnitelman kehittämistyö, joka ottaa digitalisaation laaja-alaisesti huomioon.
Työssä käy ilmi, että digitaitojen määritys on haasteellista, sillä yritysten työntekijöiden digitarpeet muuttuvat ajassa. Niin sanottuja perusdigitaitoja on muun muassa Opetushallituksen ennakointifoorumin osaamiskorteissa useita ja niiden sisällyttäminen perustellusti osaksi opetussuunnitelmaa vaatii monien näkökulmien huomioimista. Ammattikorkeakoulun tulisi kyetä määrittelemään opiskelijoiden digitaitojen tasot ja niitä pitäisi kyetä mittaamaan. Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman kehittämistyön vaikutukset näkyvät valmistuvien myötä pitkällä aikavälillä, kun taas digitalisaation tuomat muutokset tapahtuvat välillä hyvin nopeasti. Näihin nopeasti muuttuviin digitaitojen tarpeisiin on haasteellista vastata. Yhtenä tärkeänä näkökulmana opinnäytetyössä nousi jatkuvan oppimisen ottaminen osaksi tutkinto-ohjelman opetussuunnitelmatyön kehittämistä. | - |
dc.description.abstract | The curriculum work of the Bachelor of Business Administration degree in Finnish Universities of Applied Sciences is influenced by the accelerating pace of transformation caused by digitalization. The needs of the business field and the digital capability of society determine what digital competencies a BBA graduate specialized in Sales and Marketing should manage. Curriculum development work in the changing field of digitalization is creating pressure for up-to-date teaching of digital skills. The field of employment in the field of business administration is wide, which renders the curriculum even more challenging to develop and keep up-to-date.
This thesis is a research development work. Firstly, the aim of the thesis is to produce a proposal on digital skills comprising a part of the curriculum in the future and secondly, to produce an operating model for the continuous development of curriculum work. Moreover, the purpose is that curriculum development is up-to-date, continuous, of high quality and sufficiently extensive. The client organization of the thesis is Savonia University of Applied Sciences and in this work, the current situation of Savonia University of Applied Sciences’ Sales and Marketing BBA curriculum is examined, reflecting information policy. Within this specific scope, the thesis produces a proposal on the contents of digital knowledge teaching, utilizing Finland’s National Board of Education’s Competence Foresight Forum’s business and administration 2035 competence card packages. In addition, as a follow-up measure, a model for the continuous development of curriculum work has been produced in order to ensure a constantly cyclically progressing curriculum development work taking into account digitalization on a large scale.
The conclusions of the work show that the determination of digital skills is challenging, as the digital needs of the employees of companies change over time. There are several so-called basic digital skills, for example, in the competence cards of the National Board of Education’s Foresight Forum, and their inclusion in the curriculum rightly requires the consideration of a great number of perspectives. A University of Applied Sciences should be able to define and measure the mastery levels of digitalization of students. The effects of the degree program's curriculum development work will be visible in the long term, while the transformation generated by digitalization sometimes occurs very quickly. It is challenging to meet these rapidly changing digital needs. Furthermore, an important aspect was the consideration of continuous learning in connection with the development of the curriculum work of the degree program. | - |
dc.language.iso | fin | - |
dc.rights | fi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.| | - |
dc.title | Digiosaajana kohti työelämää, Case Savonia-ammattikorkeakoulu | - |
dc.type.ontasot | fi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis| | - |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:amk-2021060313887 | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing| | - |
dc.subject.yso | ammattikorkeakoulut | - |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | - |
dc.subject.yso | digitalisaatio | - |
dc.subject.yso | kehittäminen | - |
dc.subject.yso | osaaminen | - |
dc.subject.yso | työelämä | - |
dc.subject.yso | yritykset | - |
dc.subject.yso | liiketalous | - |
dc.subject.yso | ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot | - |
dc.relation.contractor | Savonia-ammattikorkeakoulu Oy | - |
dc.subject.discipline | Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma | - |
annif.suggestions.links | http://www.yso.fi/onto/yso/p10564|http://www.yso.fi/onto/yso/p5140|http://www.yso.fi/onto/yso/p8692|http://www.yso.fi/onto/yso/p4230|http://www.yso.fi/onto/yso/p8343|http://www.yso.fi/onto/yso/p16262|http://www.yso.fi/onto/yso/p3128|http://www.yso.fi/onto/yso/p19968|http://www.yso.fi/onto/yso/p26848|http://www.yso.fi/onto/yso/p4328 | fi |