Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lämpimällä sydämellä Oulusta: Mitä lisäarvoa oma kaupunkimedia antaa Oulun kaupungin viestinnälle?

Päivärinta, Mervi (2021)

 
Avaa tiedosto
Paivarinta_Mervi.pdf (3.054Mt)
Lataukset: 


Päivärinta, Mervi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313853
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kirkastetaan Oulun kaupungin julkaiseman kaupunkimedia Mun Oulun keskeisiä vahvuuksia ja kohderyhmiä palvelumuotoilun keinoin. Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää, missä asioissa kaupunkimedia tuottaa parhaan lisäarvon Oulun kaupungin viestinnälle.

Tietoperustassa luodaan katsaus kuntaviestinnän ja koko media-alan muutokseen. Digitalisaation myötä perinteiset instituutiot ovat menettäneet roolinsa tiedon portinvartijoina. Nyt jokainen voi olla media, myös kaupunkiorganisaatio. Mun Oulu avattiin ystävänpäivänä 2020 ja se herätti jo ennen syntymistään kiivasta keskustelua viestinnän, journalismin ja markkinoinnin rajoista. Pohdinnan pohjana ovat tämän työn keskeiset käsitteet journalismi, yhteisöviestintä, sisältömarkkinointi sekä mielipiteitä jakava brändijournalismi, joka yhdistelee journalismin, viestinnän ja markkinoinnin elementtejä.

Tutkimuksessa selvitettiin verkkokyselyn ja teemahaastattelujen sekä käytettävyystyöpajan avulla Mun Oulun lukijoiden kokemuksia kaupunkimediasta ja hyödynnettiin myös sivuston verkkoanalytiikkaa. Tutkimustulokset ja niiden pohjalta luodut lukijaprofiilit esiteltiin Oulun kaupungin viestijöille ideapajassa. Pajan osallistujat pohtivat yhdessä, millaiset sisällöt palvelevat parhaiten sekä kaupungin että lukijoiden tarpeita.

Mun Oulu on saavuttanut monet sille asetetuista tavoitteista. Se on vahvistanut kaupungin palvelujen ja tapahtumien näkyvyyttä ja rakentanut kaupungin identiteettiä. Suurimmat haasteet koskevat läpinäkyvän kuntaviestinnän ja markkinoinnin välistä ristiriitaa. Myös vuorovaikutteisuuden kasvattaminen on haastavaa, sillä kaupunkilaisten palautteisiin on kyettävä vastaamaan. Brändijournalismin luotettavuus nojaa aina julkaisijansa brändiin. Mun Oulun jatkokehityksen kannalta on elintärkeää, että yhteiskehittämisessä ovat mukana Oulun kaupungin viestinnän ammattilaiset ja myös sen lukijat, kaupungin asukkaat.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste