AR-ominaisuuksien konseptointi mobiilipeliin
Joonas, Peltonen (2021)
Joonas, Peltonen
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313837
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli konseptoida AR-ominaisuuksia mobiilipeliin ja tutkia, miten ne tulisi toteuttaa, jotta ne toisivat merkittävää kokemuksellista lisää pelaajalle.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Punnu Gamesin kanssa Fantastic Energy -peliin, johon uudet AR-konseptit suunniteltiin. Fantastic Energy on lokaatioon perustuva peli, jossa pelaaja kerää resursseja ja taistelee monstereiden kanssa. Peli oli alun perin suunniteltu AR-peliksi, mutta eri kehitysvaiheiden jälkeen AR oli lopulta karsittu pelistä pois kokonaan, lukuun ottamatta geolokaatio-ominaisuutta. Tutkimuksen tarkoitus olikin selvittää, kuinka peliin saataisiin palautettua AR-ominaisuuksia. Työssä suunniteltiin uusia AR-konsepteja sekä niiden toteutusta.
Toiminnallisena osana suunniteltiin Fantastic Energy -peliin kolme lopullista AR-konseptia, jotka tulevaisuudessa voitaisiin toteuttaa osaksi peliä. Lisäksi tarkastelin jo markkinoilla olevia AR-sovelluksia ja luotiin tutkimukseni pohjalta kattava yleiskatsauksen AR:n potentiaalista pehinkehityksessä. Työ antaa ideoita siihen, kuinka kehittää toimivia AR-ominaisuuksia, jotka tuovat merkittävää lisää peliin.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Punnu Gamesin kanssa Fantastic Energy -peliin, johon uudet AR-konseptit suunniteltiin. Fantastic Energy on lokaatioon perustuva peli, jossa pelaaja kerää resursseja ja taistelee monstereiden kanssa. Peli oli alun perin suunniteltu AR-peliksi, mutta eri kehitysvaiheiden jälkeen AR oli lopulta karsittu pelistä pois kokonaan, lukuun ottamatta geolokaatio-ominaisuutta. Tutkimuksen tarkoitus olikin selvittää, kuinka peliin saataisiin palautettua AR-ominaisuuksia. Työssä suunniteltiin uusia AR-konsepteja sekä niiden toteutusta.
Toiminnallisena osana suunniteltiin Fantastic Energy -peliin kolme lopullista AR-konseptia, jotka tulevaisuudessa voitaisiin toteuttaa osaksi peliä. Lisäksi tarkastelin jo markkinoilla olevia AR-sovelluksia ja luotiin tutkimukseni pohjalta kattava yleiskatsauksen AR:n potentiaalista pehinkehityksessä. Työ antaa ideoita siihen, kuinka kehittää toimivia AR-ominaisuuksia, jotka tuovat merkittävää lisää peliin.