Korjausvalmiuden luominen ohivirtausmoottorin apulaitevaihteiston kotelolle
Salomaa, Jaakko (2021)
Salomaa, Jaakko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313830
Tiivistelmä
Insinöörityö tehtiin Ga Telesis Engine Services Oy:lle (GATES) ja sen aiheena oli korjausvalmiuden luominen ohivirtausmoottorin apulaitevaihteiston kotelolle, valmistajan antamien korjausohjeiden mukaan. Työn keskeisin osa oli kotelon korjausprosessin painetestauksessa käytettävien tulppien suunnittelu.
Apulaitevaihteiston tehtävänä on säädellä ja ohjata lentokoneen ja moottorin apulaitteita. Laakeri, joka sijaitsee kotelossa hammaspyörästön alla, aiheuttaa rikkoutuessaan jäljet laakeripesään. Korjausprosessissa laakerin aiheuttamista jäljistä hiotaan ensin terävät reunat ja jäysteet pois. Sen jälkeen kotelon pohjan sisällä, laakeripesien alla sijaitseville öljykanaville suoritetaan painetestaus. Painetestauksessa öljykanavien ulostulot on suljettava tulpilla. Testauksen jälkeen kotelolle tehdään moottorin manuaalin mukainen fluoresoiva tunkeumanestetarkastus, minkä jälkeen koneistetuille pinnoille laitetaan suojaava oksidikalvopinnoite.
Kotelon öljykanavien painetestauksessa käytettävät tulpat suunniteltiin yhdessä osakorjaamon työntekijöiden ja päällikön kanssa. Suljettavia öljykanavia on yhteensä neljä. Suunniteltujen neljän tulpan toimintaperiaate on sama, ja ne kaikki koostuvat kiristimestä, kierretangosta, laipasta, tiivisteholkista ja kahdesta kiinnitysruuvista. Tulpassa on pyöreä laippa, joka kiinnitetään muttereilla kotelossa oleviin kolmeen kierretappiin. Kierretangon alapäässä kiinni oleva tiivisteholkki kierretään tiukasti öljysuuttimen pintaa vasten, laipan sisäpinnassa olevien kierteiden avulla. Kiristys tehdään käsivoimalla, kierretangon yläpäässä olevalla kiristimellä.
Insinöörityön kohteena oleva apulaitevaihteiston kotelo on Finnairin omistama, mutta korjaustyö tullaan toteuttamaan GATESin toimesta. Tässä insinöörityössä luoduilla tulpilla ja korjausprosessiohjeilla voidaan jatkossa korjata myös muita vastaavanlaisia koteloita, joille on kysyntää jatkossa.
Apulaitevaihteiston tehtävänä on säädellä ja ohjata lentokoneen ja moottorin apulaitteita. Laakeri, joka sijaitsee kotelossa hammaspyörästön alla, aiheuttaa rikkoutuessaan jäljet laakeripesään. Korjausprosessissa laakerin aiheuttamista jäljistä hiotaan ensin terävät reunat ja jäysteet pois. Sen jälkeen kotelon pohjan sisällä, laakeripesien alla sijaitseville öljykanaville suoritetaan painetestaus. Painetestauksessa öljykanavien ulostulot on suljettava tulpilla. Testauksen jälkeen kotelolle tehdään moottorin manuaalin mukainen fluoresoiva tunkeumanestetarkastus, minkä jälkeen koneistetuille pinnoille laitetaan suojaava oksidikalvopinnoite.
Kotelon öljykanavien painetestauksessa käytettävät tulpat suunniteltiin yhdessä osakorjaamon työntekijöiden ja päällikön kanssa. Suljettavia öljykanavia on yhteensä neljä. Suunniteltujen neljän tulpan toimintaperiaate on sama, ja ne kaikki koostuvat kiristimestä, kierretangosta, laipasta, tiivisteholkista ja kahdesta kiinnitysruuvista. Tulpassa on pyöreä laippa, joka kiinnitetään muttereilla kotelossa oleviin kolmeen kierretappiin. Kierretangon alapäässä kiinni oleva tiivisteholkki kierretään tiukasti öljysuuttimen pintaa vasten, laipan sisäpinnassa olevien kierteiden avulla. Kiristys tehdään käsivoimalla, kierretangon yläpäässä olevalla kiristimellä.
Insinöörityön kohteena oleva apulaitevaihteiston kotelo on Finnairin omistama, mutta korjaustyö tullaan toteuttamaan GATESin toimesta. Tässä insinöörityössä luoduilla tulpilla ja korjausprosessiohjeilla voidaan jatkossa korjata myös muita vastaavanlaisia koteloita, joille on kysyntää jatkossa.