Musiikinopiskelijan henkinen hyvinvointi : Miten voida hyvin ja opiskella tavoitteellisesti?
Ali-Mattila, Senja (2021)
Ali-Mattila, Senja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313889
Tiivistelmä
Käsittelen opinnäytetyössäni musiikinopiskelijoiden henkistä hyvinvointia. Tärkeimpiä käsitteitä ovat tietoisuustaidot, sisäinen puhe ja itsemyötätunto. Esittelen minkälaisia hyvinvoinnin haasteita musiikinopiskelijat voivat kohdata opintojensa aikana ja miten hyvinvoinnin kannalta haitallisia toimintamalleja voi tiedostaa ja haastaa. Tärkein kysymykseni on: miten tietoisuustaitojen kehittämisen avulla voidaan vaikuttaa henkiseen hyvinvointiin?
Työn perustaksi haastattelin kolmea tuttavaani, joilla on kokemuksia musiikin opiskeluun vaikuttaneista henkisesti haastavista tilanteista. Jaan myös omia kokemuksiani ja henkisestä hyvinvoinnista oppimaani tietoa.
Opinnäytetyöni tärkeimmät tulokset liittyvät siihen, ettemme voi todella tietää minkälaisia henkisiä haasteita muilla on, ellemme keskustele mielenterveydellisistä asioista. On helppoa ja jopa vaarallista kuvitella, ettei muilla ole sellaisia hankaluuksia kuin itsellämme. On tärkeää, että mielenterveysongelmista puhumisesta tulee helpompaa, jolloin pelko ja häpeä eivät ole esteenä muutokselle. Opinnäytetyössäni esittelen tietoisuustaitoja ja niiden vaikutusta henkiseen hyvinvointiin. Työni lomassa olevat vinkit on tarkoitettu helpoiksi harjoituksiksi tai rutiineiksi, jotka voivat auttaa rakentamaan aiempaa myönteisempää suhdetta omaan itseen ja omaan työskentelyyn. Vinkit ovat esimerkiksi meditaatioharjoituksia, mietelauseita ja käytännön ehdotuksia. Opinnäytetyöni tarkoitus on olla yhtenä keskustelun avauksena musiikin opiskelijoiden hyvinvointiin ja auttaa näkemään, ettei kukaan ole todellisuudessa yksin epävarmuuksiensa tai muiden rajoittavien tunteidensa kanssa. Toivon, että opinnäytetyöni lukemisen jälkeen lukijan olisi helpompi katsoa omaa elämäänsä ja musiikillista matkaansa omana ainutlaatuisena tarinana, jota ei tarvitse verrata kenenkään muun tarinaan.
Työn perustaksi haastattelin kolmea tuttavaani, joilla on kokemuksia musiikin opiskeluun vaikuttaneista henkisesti haastavista tilanteista. Jaan myös omia kokemuksiani ja henkisestä hyvinvoinnista oppimaani tietoa.
Opinnäytetyöni tärkeimmät tulokset liittyvät siihen, ettemme voi todella tietää minkälaisia henkisiä haasteita muilla on, ellemme keskustele mielenterveydellisistä asioista. On helppoa ja jopa vaarallista kuvitella, ettei muilla ole sellaisia hankaluuksia kuin itsellämme. On tärkeää, että mielenterveysongelmista puhumisesta tulee helpompaa, jolloin pelko ja häpeä eivät ole esteenä muutokselle. Opinnäytetyössäni esittelen tietoisuustaitoja ja niiden vaikutusta henkiseen hyvinvointiin. Työni lomassa olevat vinkit on tarkoitettu helpoiksi harjoituksiksi tai rutiineiksi, jotka voivat auttaa rakentamaan aiempaa myönteisempää suhdetta omaan itseen ja omaan työskentelyyn. Vinkit ovat esimerkiksi meditaatioharjoituksia, mietelauseita ja käytännön ehdotuksia. Opinnäytetyöni tarkoitus on olla yhtenä keskustelun avauksena musiikin opiskelijoiden hyvinvointiin ja auttaa näkemään, ettei kukaan ole todellisuudessa yksin epävarmuuksiensa tai muiden rajoittavien tunteidensa kanssa. Toivon, että opinnäytetyöni lukemisen jälkeen lukijan olisi helpompi katsoa omaa elämäänsä ja musiikillista matkaansa omana ainutlaatuisena tarinana, jota ei tarvitse verrata kenenkään muun tarinaan.