"Älä tule tänne höntsäilemään"- Toimintatutkimus normien luonnista jääkiekkojoukkueessa
Saarinen, Kasperi (2012)
Saarinen, Kasperi
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716809
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716809
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on tarkastella normien merkitystä urheilujoukkueessa ja kuvata valitsemieni normien kehittämistä toteuttamani valmennusintervention avulla. Normit ovat tärkeä osa sosiaalipsykologiaa ja niiden tietoisella kehittämisellä voidaan vaikuttaa ryhmäilmiöihin urheilussa. Normeja syntyy kaikessa ryhmätoiminnassa, joten niihin pitää kiinnittää huomiota.
Opinnäytetyöni on laadullinen tapaustutkimus ja se on toteutettu toimintatutkimuksena. Työssäni teoriaosuus ja valmennusinterventio käyvät vuoropuhelua, jotta toteutettu valmennusinterventio tulee näkyväksi lukijalle. Toteuttamallani valmennusinterventiolla pyrittiin vaikuttamaan tietoisesti normien kehittymiseen joukkueessa. Tutkimuksen kohderyhmä oli lappilainen poikien juniorijääkiekkojoukkue, johon kuului 25 pelaajaa. Joukkueen pelaajien ikäjakauma oli 13 – 16 vuotta. Olin tutkimuksessa kaksoisroolissa, tutkijana ja valmentajana. Olin toiminut tässä joukkueessa vastuuvalmentajana jo kaksi vuotta. Minulla oli siis selkeä valtarooli tutkimuskohteena olevassa joukkueessa.
Intervention vaikutusta normeihin tutkittiin kahdella eri mittarilla. Normikysely oli määrällinen mittari, jolla kartoitettiin normien kehittymistä. Normikysely tehtiin kolme kertaa tutkimusjakson aikana. Kyselyssä huomioitiin keskiarvot (ka) ja merkitsevyys (p-arvo). Normikyselyn lisäksi pidin tutkimuspäiväkirjaa, joka toimi laadullisena aineistona tutkimuksessani. Tutkimuspäiväkirjan aineistolla pyrin työssäni tukemaan tutkimustulosten tulkintaa, tulkinnan luotettavuutta, sekä tuomaan tutkimusta näkyväksi raporttiin.
Kaikissa normikyselyn kysymyksissä tapahtui keskiarvojen muutoksia. Kuitenkin muutokset olivat vähäisiä. SPSS- ohjelmalla tehtiin Independent T-testi, jonka mukaan merkittävyyttä ei saatu yhdessäkään kysymyksessä. Normikyselyn keskiarvojen muutokset kuitenkin ohjasivat minun toimintaani valmentajana ja tutkijana.
Opinnäytetyöni on laadullinen tapaustutkimus ja se on toteutettu toimintatutkimuksena. Työssäni teoriaosuus ja valmennusinterventio käyvät vuoropuhelua, jotta toteutettu valmennusinterventio tulee näkyväksi lukijalle. Toteuttamallani valmennusinterventiolla pyrittiin vaikuttamaan tietoisesti normien kehittymiseen joukkueessa. Tutkimuksen kohderyhmä oli lappilainen poikien juniorijääkiekkojoukkue, johon kuului 25 pelaajaa. Joukkueen pelaajien ikäjakauma oli 13 – 16 vuotta. Olin tutkimuksessa kaksoisroolissa, tutkijana ja valmentajana. Olin toiminut tässä joukkueessa vastuuvalmentajana jo kaksi vuotta. Minulla oli siis selkeä valtarooli tutkimuskohteena olevassa joukkueessa.
Intervention vaikutusta normeihin tutkittiin kahdella eri mittarilla. Normikysely oli määrällinen mittari, jolla kartoitettiin normien kehittymistä. Normikysely tehtiin kolme kertaa tutkimusjakson aikana. Kyselyssä huomioitiin keskiarvot (ka) ja merkitsevyys (p-arvo). Normikyselyn lisäksi pidin tutkimuspäiväkirjaa, joka toimi laadullisena aineistona tutkimuksessani. Tutkimuspäiväkirjan aineistolla pyrin työssäni tukemaan tutkimustulosten tulkintaa, tulkinnan luotettavuutta, sekä tuomaan tutkimusta näkyväksi raporttiin.
Kaikissa normikyselyn kysymyksissä tapahtui keskiarvojen muutoksia. Kuitenkin muutokset olivat vähäisiä. SPSS- ohjelmalla tehtiin Independent T-testi, jonka mukaan merkittävyyttä ei saatu yhdessäkään kysymyksessä. Normikyselyn keskiarvojen muutokset kuitenkin ohjasivat minun toimintaani valmentajana ja tutkijana.