Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Toimintatapoja kehitysvammaisten aikuisten elinikäisen oppimisen edistämiseksi

Pärnänen, Taina (2021)

 
Avaa tiedosto
Pärnänen_Taina.pdf (1.248Mt)
Lataukset: 


Pärnänen, Taina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314040
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää toimintatapoja aikuisten kehitysvammaisten elinikäisen oppimisen edistämiseksi. Tutkimuksellisen kehittämistyöni tuotoksena syntyi kuvaus aikuisten kehitysvammaisten elinikäistä oppimista edistävistä toimintatavoista. Kehittämistyön toimintaympäristönä oli Kornetin työhönvalmennus.

Tutkimuksellisessa kehittämistyössä tutkimuksellisena lähestymistapana käytettiin toimintatutkimusta. Aineisto kerättiin asiakkaiden ja henkilökunnan yhteisissä työpajoissa, käyttämällä yhteiskehittelymenetelmiä. Ensimmäisessä vaiheessa aineisto kerättiin soveltamalla Kansan Sivistystyön Liitto ry:n Tulospuu -menetelmää. Toisessa vaiheessa käytettiin Aivoriihi -menetelmää. Aineistot analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällön analyysiä.

Tulosten mukaan elinikäistä oppimista edistäviä toimintatapoja ovat osallisuuden vahvistaminen yhteiskunnassa, yksilöllisyyden huomioiminen toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa, sekä sosiaalisten-, vuorovaikutus- ja tunnetaitojen harjoittelu. Elinikäistä oppimista edistävät myös terveys- ja hyvinvointikasvatus, voimavarojen vahvistaminen ja tukeminen, sekä luovuuden kehittäminen. Lisäksi tärkeitä toimintatapoja ovat akateemisten perustaitojen opettelu yhdistettynä arjen askareisiin, asiakkaan tavoitteellisuuden tukeminen, sekä tieto- ja viestintäteknisten taitojen kehittäminen. Ohjaajien ja yhteisön antamaa kehumista, kiittämistä ja kannustamista pidettiin tärkeinä motivaatiota ylläpitävinä tekoina.

Kehittämistyöni tuloksia voidaan hyödyntää Kornetin työhönvalmennuksen, tai minkä tahansa toimintakeskuksen toiminnassa. Käyttämällä tuloksien mukaisia toimintatapoja, voidaan edistää kehitysvammaisten ihmisten elinikäistä oppimista ja siten vahvistaa heidän osallisuuttaan yhteiskunnassa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste