Yökerhotapahtumien sponsoroinnin kehittäminen
Hyvönen, Jere (2021)
Hyvönen, Jere
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314048
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, kuinka toteuttaa laadukasta yökerhotapahtuman sponsorointia, millaisia eri mahdollisuuksia yökerhotapahtuman sponsoroinnissa on ja kuinka yökerhotapahtuman sponsoroinnista tulisi viestiä asiakkaalle. Työn tilaajana oli tapahtumatuotantoyritys Events 365 Oy. Tietopohjana käytettiin sponsorointia koskevaa kirjallisuutta sekä alan tutkimuksia.
Opinnäytetyö oli kehityshanke, jossa pyrittiin kehittämään yökerhotapahtumien sponsorointia sekä sponsoroinnin kohteen että sponsoroivan tahon puolelta. Opinnäytetyö tarkasteli aihetta pääosin tapahtumatuottajan näkökulmasta, unohtamatta kuitenkaan sponsorin näkökulmaa ja tapahtumakävijän asiakaskokemusta. Aineistoa hankittiin haastattelemalla alan ammattilaisia sekä tutkijoita, analysoimalla verkosta löytyviä dokumentteja sponsoroiduista yökerhotapahtumista sekä tapahtumatuottajien ideointityöpajalla.
Tuloksissa selvisi, että yksi syy yökerhotapahtumien sponsoroinnin vähyyteen on tapahtumatuottajien vähäinen panostus sponsoreiden hankintaan. Suurin osa haastateltavista oli saanut kumppanit tapahtumaansa kolmannen osapuolen, eli ulkoistetun kumppanimyynnin tai markkinointitoimiston kautta. Toinen syy sponsoroinnin vähäisyyteen on tuottajien myyntitaidot sekä kyky kaupallistaa tapahtumansa houkuttelevaksi myyntituotteeksi.
Kehitysehdotuksiin on listattu seitsemän keinoa, joita hyödyntämällä yökerhotapahtumien sponsorointia saataisiin toteutettua laadukkaammin. Näitä ovat tuottajille järjestettävä myyntikoulutus, ulkoinen yökerhotapahtumien sponsorointia myyvä toimisto, ajan ja vaivan näkeminen tuotteistamiseen, liiketoiminta-ajattelun lisääminen kulttuuritapahtumien tuotannossa, tapahtumissa käyvien vaikuttajien hyödyntäminen sponsoroinnin välineenä, sponsorien hankinta laajempiin tapahtumakokonaisuuksiin sekä sponsoroinnin tehokkaampi hyödyntäminen sponsorin puolelta.
Opinnäytetyö oli kehityshanke, jossa pyrittiin kehittämään yökerhotapahtumien sponsorointia sekä sponsoroinnin kohteen että sponsoroivan tahon puolelta. Opinnäytetyö tarkasteli aihetta pääosin tapahtumatuottajan näkökulmasta, unohtamatta kuitenkaan sponsorin näkökulmaa ja tapahtumakävijän asiakaskokemusta. Aineistoa hankittiin haastattelemalla alan ammattilaisia sekä tutkijoita, analysoimalla verkosta löytyviä dokumentteja sponsoroiduista yökerhotapahtumista sekä tapahtumatuottajien ideointityöpajalla.
Tuloksissa selvisi, että yksi syy yökerhotapahtumien sponsoroinnin vähyyteen on tapahtumatuottajien vähäinen panostus sponsoreiden hankintaan. Suurin osa haastateltavista oli saanut kumppanit tapahtumaansa kolmannen osapuolen, eli ulkoistetun kumppanimyynnin tai markkinointitoimiston kautta. Toinen syy sponsoroinnin vähäisyyteen on tuottajien myyntitaidot sekä kyky kaupallistaa tapahtumansa houkuttelevaksi myyntituotteeksi.
Kehitysehdotuksiin on listattu seitsemän keinoa, joita hyödyntämällä yökerhotapahtumien sponsorointia saataisiin toteutettua laadukkaammin. Näitä ovat tuottajille järjestettävä myyntikoulutus, ulkoinen yökerhotapahtumien sponsorointia myyvä toimisto, ajan ja vaivan näkeminen tuotteistamiseen, liiketoiminta-ajattelun lisääminen kulttuuritapahtumien tuotannossa, tapahtumissa käyvien vaikuttajien hyödyntäminen sponsoroinnin välineenä, sponsorien hankinta laajempiin tapahtumakokonaisuuksiin sekä sponsoroinnin tehokkaampi hyödyntäminen sponsorin puolelta.
