Nosturiajoneuvon osien pintakäsittely
Metsänen, Tuukka (2021)
Metsänen, Tuukka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314073
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää FSP Finnish Steel Painting Oy:n Hämeenlinnan yksikön pintakäsittelyprosessia koskien Bronto Skylift Oy:n tuotteita. Bronto Skylift Oy valmistaa Suomessa nostolaiteajoneuvoja ja laitteita toimitetaan maailmanlaajuisesti. FSP pintakäsittelee Hämeenlinnassa useita erilaisia nostolaiteajoneuvojen osia. Pintakäsittelyn kannalta nostolaiteajoneuvojen osien maalauksessa korostuu niiden korkeat ulkonäkövaatimukset sekä vaatimusten mukaiset korroosionkesto-ominaisuudet.
Opinnäytetyön teoriaosuus selvitti keskeisiä asioita teräksen korroosionestomaalauksesta. Teoriaosassa painotettiin terästyön laatua, esikäsittelyä, maalaustyötä, maaleihin liittyvää teoriaa, sekä laadunvalvontaa.
Pintakäsittelyprosessia lähdettiin kehittämään laatimalla prosessikuvaus FSP:n pintakäsittelyprosessista Bronto Skyliftin tuotteille. Prosessikuvauksessa keskityttiin erityisesti työvaiheisiin, joissa on aiemmin havaittu puutteita tai jotka ovat muuten kriittisiä lopputuotteen laadun kannalta. Näihin työvaiheiseen oli tarkoitus löytää myös kehitysideoita. Prosessikuvauksen pohjalta laadittiin työohje tarkastustyövaiheeseen, joka on tarkoitus ottaa toimipisteellä tulevaisuudessa käyttöön. Työohjeen tarkoituksena on varmistaa, että tuotteet vastaavat Bronto Skylift Oy:n vaatimuksia. Lisäksi työssä testattiin kahden prosessissa käytettävän pintakäsittelyaineen korroosiosuojaus–ominaisuuksia. Testaus toteutettiin suolasumukokeella ja kokeeseen valittiin mukaan myös esikäsittelyn kannalta erilaisia testilevyjä.
Tarkastustyövaiheeseen laaditun työohjeen mukaisella työskentelyllä odotetaan olevan vaikutusta tuotteiden laatuvaatimusten täyttymiseen. Prosessikuvauksen laatimisen aikana prosessiin löydettiin uusia ratkaisuja sekä tulevaisuuden kehitysideoita. Suolasumukokeen perusteella todetaan, että sinkkipölymaali on korroosiosuojaus ominaisuuksiltaan Tectyl-korroosionestoainetta parempi vaihtoehto. Tectyl-korroosionestoaine todettiin toimivaksi, kunhan esikäsittelytyö on tehty hyvin. Esikäsittelyn suorittaminen todettiin pinnoitteiden kestävyyden kannalta merkittäväksi.
Opinnäytetyön teoriaosuus selvitti keskeisiä asioita teräksen korroosionestomaalauksesta. Teoriaosassa painotettiin terästyön laatua, esikäsittelyä, maalaustyötä, maaleihin liittyvää teoriaa, sekä laadunvalvontaa.
Pintakäsittelyprosessia lähdettiin kehittämään laatimalla prosessikuvaus FSP:n pintakäsittelyprosessista Bronto Skyliftin tuotteille. Prosessikuvauksessa keskityttiin erityisesti työvaiheisiin, joissa on aiemmin havaittu puutteita tai jotka ovat muuten kriittisiä lopputuotteen laadun kannalta. Näihin työvaiheiseen oli tarkoitus löytää myös kehitysideoita. Prosessikuvauksen pohjalta laadittiin työohje tarkastustyövaiheeseen, joka on tarkoitus ottaa toimipisteellä tulevaisuudessa käyttöön. Työohjeen tarkoituksena on varmistaa, että tuotteet vastaavat Bronto Skylift Oy:n vaatimuksia. Lisäksi työssä testattiin kahden prosessissa käytettävän pintakäsittelyaineen korroosiosuojaus–ominaisuuksia. Testaus toteutettiin suolasumukokeella ja kokeeseen valittiin mukaan myös esikäsittelyn kannalta erilaisia testilevyjä.
Tarkastustyövaiheeseen laaditun työohjeen mukaisella työskentelyllä odotetaan olevan vaikutusta tuotteiden laatuvaatimusten täyttymiseen. Prosessikuvauksen laatimisen aikana prosessiin löydettiin uusia ratkaisuja sekä tulevaisuuden kehitysideoita. Suolasumukokeen perusteella todetaan, että sinkkipölymaali on korroosiosuojaus ominaisuuksiltaan Tectyl-korroosionestoainetta parempi vaihtoehto. Tectyl-korroosionestoaine todettiin toimivaksi, kunhan esikäsittelytyö on tehty hyvin. Esikäsittelyn suorittaminen todettiin pinnoitteiden kestävyyden kannalta merkittäväksi.
