Katsaus suomalaisiin elokuviin ja niiden tekijöihin Suomen elokuvasäätiön tuotantotukien kautta
Oksanen, Saara (2021)
Oksanen, Saara
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314121
Tiivistelmä
Vuonna 2018 opetus- ja kulttuuriministeriölle tehdyn selvityksen mukaan Suomen elokuvasäätiön tuotantotuki on elokuvien ja siihen perustuvan liiketoiminnan elinehto. Suomen elokuvasäätiön tuki suomalaiselle elokuva-alalle on siis erittäin tärkeää. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan sitä, miten Suomen elokuvasäätiön suuri merkitys vaikuttaa siihen, millaisia elokuvia Suomessa tehdään ja kuka näitä elokuvia tekee.
Opinnäytetyön tarkastelun kohteena ovat Suomen elokuvasäätiön tuotantotuet pitkille näytelmäelokuville vuosina 2009—2019. Työhön on sisällytetty sekä suomalaiset elokuvat että kansainväliset yhteistyötuotannot, joissa suomalainen tuotantoyhtiö toimii osatuottajana.
Suomen elokuvasäätiön tehtävä on edistää ”korkeatasoista, monipuolista ja omaperäistä kotimaista elokuvatuotantoa sekä laajaa ja kattavaa elokuvan tarjontaa ja jakelua”. Lisäksi elokuvasäätiö listaa strategiseksi painopisteeksi tasa-arvon ja tasavertaisuuden edistämisen ”tukemalla tasapuolisesti erilaisia tekijäryhmiä ja edistämällä aloittelevien tekijöiden sekä eri vähemmistöryhmien työskentelymahdollisuuksia”. Opinnäytetyössä tarkastellaan näiden tehtävien konkreettista toteutumista käymällä läpi tuotantotukea saaneiden elokuvien eri piirteitä. Työ tarkastelee elokuvia niiden lajityyppien kautta, mutta myös niiden yhteyttä jo aiemmin julkaistuihin teoksiin tarkastellaan. Tekijöiden osalta tarkastelussa ovat tuotantoyhtiöt, ohjaajat sekä käsikirjoittajat.
Opinnäytetyötä varten kerätyn tiedon pohjalta voidaan luoda osittain kuvaa siitä, millaisia elokuvia ja tekijöitä Suomen elokuvasäätiö viimeisen vuosikymmenen aikana on tukenut. Tekijöiden osalta asemansa vakiinnuttaneet tekijät saavat yhä uudestaan tukia, mutta vaihtuvuutta tekijöissä myös on. Haasteeksi tuleekin ensimmäisen tuen saannin jälkeen päästä saamaan tuotantotukea uudestaan. Tasa-arvonäkökulmasta tasavertaistumista on tapahtunut viime vuosina, mutta täysin tasa-arvoiseksi tilannetta elokuva-alalla ei voida sanoa. Itse elokuvien osalta monipuolisuutta elokuvissa on jonkin verran, mutta vieläkin laajempaa tarjontaa elokuvilla voisi olla. Yksi tapa edistää elokuva-alaa olisi se, että elokuvasäätiö strategisen painopisteensä mukaisesti panostaisi vieläkin enemmän uusien tekijöiden sekä vähemmistöryhmien työskentelymahdollisuuksien parantamiseen.
Opinnäytetyön tarkastelun kohteena ovat Suomen elokuvasäätiön tuotantotuet pitkille näytelmäelokuville vuosina 2009—2019. Työhön on sisällytetty sekä suomalaiset elokuvat että kansainväliset yhteistyötuotannot, joissa suomalainen tuotantoyhtiö toimii osatuottajana.
Suomen elokuvasäätiön tehtävä on edistää ”korkeatasoista, monipuolista ja omaperäistä kotimaista elokuvatuotantoa sekä laajaa ja kattavaa elokuvan tarjontaa ja jakelua”. Lisäksi elokuvasäätiö listaa strategiseksi painopisteeksi tasa-arvon ja tasavertaisuuden edistämisen ”tukemalla tasapuolisesti erilaisia tekijäryhmiä ja edistämällä aloittelevien tekijöiden sekä eri vähemmistöryhmien työskentelymahdollisuuksia”. Opinnäytetyössä tarkastellaan näiden tehtävien konkreettista toteutumista käymällä läpi tuotantotukea saaneiden elokuvien eri piirteitä. Työ tarkastelee elokuvia niiden lajityyppien kautta, mutta myös niiden yhteyttä jo aiemmin julkaistuihin teoksiin tarkastellaan. Tekijöiden osalta tarkastelussa ovat tuotantoyhtiöt, ohjaajat sekä käsikirjoittajat.
Opinnäytetyötä varten kerätyn tiedon pohjalta voidaan luoda osittain kuvaa siitä, millaisia elokuvia ja tekijöitä Suomen elokuvasäätiö viimeisen vuosikymmenen aikana on tukenut. Tekijöiden osalta asemansa vakiinnuttaneet tekijät saavat yhä uudestaan tukia, mutta vaihtuvuutta tekijöissä myös on. Haasteeksi tuleekin ensimmäisen tuen saannin jälkeen päästä saamaan tuotantotukea uudestaan. Tasa-arvonäkökulmasta tasavertaistumista on tapahtunut viime vuosina, mutta täysin tasa-arvoiseksi tilannetta elokuva-alalla ei voida sanoa. Itse elokuvien osalta monipuolisuutta elokuvissa on jonkin verran, mutta vieläkin laajempaa tarjontaa elokuvilla voisi olla. Yksi tapa edistää elokuva-alaa olisi se, että elokuvasäätiö strategisen painopisteensä mukaisesti panostaisi vieläkin enemmän uusien tekijöiden sekä vähemmistöryhmien työskentelymahdollisuuksien parantamiseen.