Lean ja hiljaiset merkit ennustettavuudessa
Sinkkonen, Jaana (2021)
Sinkkonen, Jaana
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414189
Tiivistelmä
Työni tavoitteena oli kehittää välitön ratkaisu case-yrityksen reagointikyvyn tehostamiseksi jälleenmyyjien ja tukkumyyjien suuntaan ilman lisäkustannuksia. Reagointikykyä tehostamalla pyrittiin lyhentämään läpimenoaikoja ja sitä kautta nostamaan asiakastyytyväisyyttä.
Ongelmaa lähdettiin ratkaisemaan Lean-johtamisfilosofian ja siihen liittyvien toimintaperiaatteiden ja työvälineiden kautta. Lisäksi työn aikana tarkasteltiin hiljaisia merkkejä, joita huomioimalla voidaan parantaa ennustettavuutta tulevista trendeistä ja näin ohjata liiketoiminnan strategiaa tuottavampaan suuntaan.
Työn tärkein havainto koski hiljaisten merkkien kautta saatavaa hyötyä pitkän aikavälin reagointikyvyn tehostamisen kannalta. Pitkällä aikavälillä tulevaisuuden trendeihin reagoimalla voitiin parantaa ennustettavuutta ja sitä kautta ohjata liiketoimintaa ja brändikohtaisia yhteistyösuhteita kannattavaan suuntaan. Toinen tärkeä havainto liittyi Lean-työkalujen sovellettavuutta niin nykyisten toimintatapojen tehostamisessa kuin tulevaisuuden suunnittelussa.
Tutkimustulosten perusteella löydettiin kaksi ratkaisuvaihtoehtoa yrityksen välittömän reagointikyvyn tehostamiseksi. Ensimmäisessä ratkaisuvaihtoehdossa esitettiin vastuujakaumaa, jossa viestintä tukkumyyjien ja jälleenmyyjien suuntaan uudelleenjärjestellään työntekijöiden kesken. Toisessa ratkaisuvaihtoehdossa case-yritys voisi ottaa käyttöönsä asiakkuuksien hallintajärjestelmän, jota kautta yhteydenotot tulisi hoidettua työntekijöiden kesken saapumisjärjestyksessä. Lisäksi havaittiin, kuinka yrityksen pitkän aikavälin reagointikykyä on mahdollista tehostaa huomioimalla hiljaiset merkit ennustettavuudessa. Lean-filosofian ja sen työvälineiden käyttöönoton nähdään vaikuttavan myönteisellä tavalla yrityksen tavanomaisten työtehtävien hoitoon ja päätösten tekemiseen niin pitkällä kuin lyhyelläkin aikavälillä.
Ongelmaa lähdettiin ratkaisemaan Lean-johtamisfilosofian ja siihen liittyvien toimintaperiaatteiden ja työvälineiden kautta. Lisäksi työn aikana tarkasteltiin hiljaisia merkkejä, joita huomioimalla voidaan parantaa ennustettavuutta tulevista trendeistä ja näin ohjata liiketoiminnan strategiaa tuottavampaan suuntaan.
Työn tärkein havainto koski hiljaisten merkkien kautta saatavaa hyötyä pitkän aikavälin reagointikyvyn tehostamisen kannalta. Pitkällä aikavälillä tulevaisuuden trendeihin reagoimalla voitiin parantaa ennustettavuutta ja sitä kautta ohjata liiketoimintaa ja brändikohtaisia yhteistyösuhteita kannattavaan suuntaan. Toinen tärkeä havainto liittyi Lean-työkalujen sovellettavuutta niin nykyisten toimintatapojen tehostamisessa kuin tulevaisuuden suunnittelussa.
Tutkimustulosten perusteella löydettiin kaksi ratkaisuvaihtoehtoa yrityksen välittömän reagointikyvyn tehostamiseksi. Ensimmäisessä ratkaisuvaihtoehdossa esitettiin vastuujakaumaa, jossa viestintä tukkumyyjien ja jälleenmyyjien suuntaan uudelleenjärjestellään työntekijöiden kesken. Toisessa ratkaisuvaihtoehdossa case-yritys voisi ottaa käyttöönsä asiakkuuksien hallintajärjestelmän, jota kautta yhteydenotot tulisi hoidettua työntekijöiden kesken saapumisjärjestyksessä. Lisäksi havaittiin, kuinka yrityksen pitkän aikavälin reagointikykyä on mahdollista tehostaa huomioimalla hiljaiset merkit ennustettavuudessa. Lean-filosofian ja sen työvälineiden käyttöönoton nähdään vaikuttavan myönteisellä tavalla yrityksen tavanomaisten työtehtävien hoitoon ja päätösten tekemiseen niin pitkällä kuin lyhyelläkin aikavälillä.