Musiikki päiväkodissa
Mäkinen, Johanna (2012)
Mäkinen, Johanna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616616
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuinka paljon musiikkia painotetaan Suomen päiväkodeissa. Tarkoituksena oli myös selvittää miten päiväkodit hyödyntävät musiikkia ja näkevätkö he musiikin tärkeänä osana varhaiskasvatusta. Tutkimukseen on valittu päiväkoteja neljältä eri paikkakunnalta. Paikkakunnat sijaitsevat Lapissa, Savossa, Pohjanmaalla ja Pirkanmaalla. Havaittavissa oli myös eroja paikkakuntien välillä.
Tutkimus oli kvantitatiivisesti painottunut, mutta sisältää myös kvalitatiivista analysoimista. Tutkimuksen tiedot on kerätty kyselyn avulla, joka oli puolistrukturoitu. Kysely toteutettiin e-lomakkeena, jossa oli yhdeksän monivalintakysymystä ja kolme avointa kysymystä. Kyselyyn vastasi päiväkodinjohtajat.
Tutkimustulokset osoittivat, että kaikissa päiväkodeissa musiikki oli osa varhaiskasvatusta, mutta useammassa päiväkodissa erityistä painoa ei musiikille kuitenkaan ollut. Lapsilla oli kuitenkin mahdollisuus tutustua musiikkiin esimerkiksi yhteisten musiikkihetkien ja soittimien kautta. Musiikkihetkiä pidettiin enemmän lapsiryhmien kesken kuin koko päiväkodin kesken. Harvassa päiväkodissa kävi jokin ulkopuolinen taho pitämässä musiikkihetkiä, pääosin niiden veto oli työntekijän vastuulla. Päiväkodeista osalla oli jokin tietty vastuuhenkilö musiikillisiin hetkiin ja joillakin se vaihteli ryhmästä riippuen. Kaikki päiväkodit pitivät musiikkia tärkeänä osana päiväkodissa ja osa heistä käyttikin musiikkia hyväkseen monipuolisesti, esimerkiksi opetustilanteissa, lepohetkissä, ryhmäytymis- ja kokoontumistilanteissa, odottelutilanteissa ja rauhoittumistilanteissa. Päiväkodit näkivät, että musiikkia voi käyttää varhaiskasvatuksessa hyödyksi kaikessa arkeen liittyvissä asioissa.
Tutkimus oli kvantitatiivisesti painottunut, mutta sisältää myös kvalitatiivista analysoimista. Tutkimuksen tiedot on kerätty kyselyn avulla, joka oli puolistrukturoitu. Kysely toteutettiin e-lomakkeena, jossa oli yhdeksän monivalintakysymystä ja kolme avointa kysymystä. Kyselyyn vastasi päiväkodinjohtajat.
Tutkimustulokset osoittivat, että kaikissa päiväkodeissa musiikki oli osa varhaiskasvatusta, mutta useammassa päiväkodissa erityistä painoa ei musiikille kuitenkaan ollut. Lapsilla oli kuitenkin mahdollisuus tutustua musiikkiin esimerkiksi yhteisten musiikkihetkien ja soittimien kautta. Musiikkihetkiä pidettiin enemmän lapsiryhmien kesken kuin koko päiväkodin kesken. Harvassa päiväkodissa kävi jokin ulkopuolinen taho pitämässä musiikkihetkiä, pääosin niiden veto oli työntekijän vastuulla. Päiväkodeista osalla oli jokin tietty vastuuhenkilö musiikillisiin hetkiin ja joillakin se vaihteli ryhmästä riippuen. Kaikki päiväkodit pitivät musiikkia tärkeänä osana päiväkodissa ja osa heistä käyttikin musiikkia hyväkseen monipuolisesti, esimerkiksi opetustilanteissa, lepohetkissä, ryhmäytymis- ja kokoontumistilanteissa, odottelutilanteissa ja rauhoittumistilanteissa. Päiväkodit näkivät, että musiikkia voi käyttää varhaiskasvatuksessa hyödyksi kaikessa arkeen liittyvissä asioissa.