Alku, keskikohta ja loppu : tarinan kolminäytöksisen rakenteen ja sankarin matka -teorian käyttäminen pitkän elokuvan juonessa
Kylliäinen, Matias (2021)
Kylliäinen, Matias
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414254
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä pureudutaan elokuvakäsikirjoituksen yleisimpiin rakenneteorioihin eli kolminäytöksiseen rakenteeseen, sankarin matkaan sekä niiden sisarteorioihin. Tarkoituksena on tutkia, miten ne toimivat, ja selvittää, miten käsikirjoittaja voi käyttää niitä kirjoittaessaan juonta omaan käsikirjoitukseensa.
Työssä tehdään katsaus elokuvan ja käsikirjoittamisen historiaan, jonka jälkeen pureudutaan kuuteen käsikirjoittamisen / tarinankerronnan teoriaan. Teorioita ovat Aristoteleen runousoppi, Syd Fieldin kolminäytöksinen rakenne, Joseph Campbellin monomyytti, Christopher Voglerin kirjoittajan matka, John Vorhausin komiikan ohjenuora ja Dan Harmonin tarinaympyrä. Näitä teorioita käyttäen puretaan ja analysoidaan elokuvat the Matrix ja Marriage Story. Lopuksi hahmotellaan, miten kirjoittajat voisivat käyttää näitä teorioita luodessaan juonta omiin elokuviinsa.
Lopputuloksena selviää, että näistä teorioista on toden totta hyötyä kirjoittaessa omaa elokuvaansa. Mikään näistä teorioista ei ole aukoton tai pomminvarma tie täydelliseen elokuvaan, mutta jokaisessa on jotain hyvää. Opinnäytetyön lopussa selvitetään, miten tämän työn kirjoittajan mielestä teorioita kannattaa käyttää hyväkseen omassa kirjoitusprosessissaan.
Opinnäytetyön idea lähti turhautumisesta omaan kykyyn kirjoittaa eheitä tarinoita ja siitä päätelmästä, että syy on puutteellinen tietämys käsikirjoittamisen teorioista. Tähän opinnäytetyöhön on koottu olennaisimmat tiedot joukosta hyviksi havaittuja käsikirjoitusoppaita. Tiedot on kerätty kasaan, selitetty auki ja pohdittu niiden käyttöä käytännössä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on toimia koottuna ohjenuorana kaikille käsikirjoittajille, jotka etsivät apua käsikirjoitusprosesseihinsa. Tutkimuskysymykseni on: Miten käsikirjoittajien kannattaa käyttää kolminäytöksistä rakennetta, sankarin matkaa ja tämän sisarteorioita avukseen käsikirjoituksen juonen ideoinnissa ja rakentamisessa?
Työssä tehdään katsaus elokuvan ja käsikirjoittamisen historiaan, jonka jälkeen pureudutaan kuuteen käsikirjoittamisen / tarinankerronnan teoriaan. Teorioita ovat Aristoteleen runousoppi, Syd Fieldin kolminäytöksinen rakenne, Joseph Campbellin monomyytti, Christopher Voglerin kirjoittajan matka, John Vorhausin komiikan ohjenuora ja Dan Harmonin tarinaympyrä. Näitä teorioita käyttäen puretaan ja analysoidaan elokuvat the Matrix ja Marriage Story. Lopuksi hahmotellaan, miten kirjoittajat voisivat käyttää näitä teorioita luodessaan juonta omiin elokuviinsa.
Lopputuloksena selviää, että näistä teorioista on toden totta hyötyä kirjoittaessa omaa elokuvaansa. Mikään näistä teorioista ei ole aukoton tai pomminvarma tie täydelliseen elokuvaan, mutta jokaisessa on jotain hyvää. Opinnäytetyön lopussa selvitetään, miten tämän työn kirjoittajan mielestä teorioita kannattaa käyttää hyväkseen omassa kirjoitusprosessissaan.
Opinnäytetyön idea lähti turhautumisesta omaan kykyyn kirjoittaa eheitä tarinoita ja siitä päätelmästä, että syy on puutteellinen tietämys käsikirjoittamisen teorioista. Tähän opinnäytetyöhön on koottu olennaisimmat tiedot joukosta hyviksi havaittuja käsikirjoitusoppaita. Tiedot on kerätty kasaan, selitetty auki ja pohdittu niiden käyttöä käytännössä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on toimia koottuna ohjenuorana kaikille käsikirjoittajille, jotka etsivät apua käsikirjoitusprosesseihinsa. Tutkimuskysymykseni on: Miten käsikirjoittajien kannattaa käyttää kolminäytöksistä rakennetta, sankarin matkaa ja tämän sisarteorioita avukseen käsikirjoituksen juonen ideoinnissa ja rakentamisessa?