Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Verkkopalvelun saavutettavuuden tutkiminen

Ahlqvist, Jorma (2021)

 
Avaa tiedosto
Ahlqvist_Jorma.pdf (3.748Mt)
Lataukset: 


Ahlqvist, Jorma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414250
Tiivistelmä
Tämän opinnäytteen tarkoituksena oli tutkia sitä, onko verkkopalvelun saavutettavuutta mahdollista tutkia ja parantaa verkosta saatavien ilmaisten tietojen ja ohjelmien avulla ilman aiempaa saavutettavuusosaamista.

Tutkittavana kohteena olivat Unigrafia Oy:n UniContent, digitaalisten julkaisujen lukualusta, sekä julkaisujen hankintaprosessi, jossa käytetään Unigrafian verkkokauppaa shop.unigrafia.fi.

Opinnäytetyön tavoitteena oli myös selvittää palveluiden saavutettavuusongelmat sekä pohtia sitä, mitä niille kannattaisi tehdä.

Opinnäytetyössä pyrittiin hyödyntämään osin palvelumuotoilun periaatteita määrittämällä sähköisten julkaisujen hankinnan palvelupolku sekä analysoimalla saavutettavuusongelmat palvelupolun kontaktipisteissä ja palvelutuokioissa.
Sivustoja tutkittaessa todettiin, että näkörajoitteisten käyttämien apuvälineiden sujuva käyttö vaatii harjaantuneisuutta. Sen vuoksi tutkimuksessa käytettiin myös apuna näkörajoitteisen henkilön kanssa tehtyä käyttäjätestausta.

Tutkimuksen tuloksena saatiin hyvin viitteitä siitä, millaisia saavutettavuusongelmia palveluissa on ja todettiin, että ilmaisilla ohjelmilla ja ohjeistuksilla pääsee hyvin alkuun. Ohjeistukset ovat kuitenkin monimutkaisia ja hankalalukuisia, joten saavutettavuusmääräysten syvällinen ymmärtäminen vaatii aikaa ja perehtymistä.

Tulosten perusteella suositeltiin, että saavutettavuusvaatimukset täytettäisiin mieluummin verkkokaupan uusimisen yhteydessä kuin korjattaisiin vanhaa elinkaarensa loppupäässä olevaa sivustoa. UniContent-julkaisujärjestelmän kohdalla suositeltiin neuvotteluita ohjelmistotoimittajan kanssa saavutettavuusongelmien ratkaisemiseksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste