Lastensuojelun avopalvelupiste Väylä : Entisten asiakkaiden kokemuksia Väylän toiminnasta
Tuuri, Laura; Latvala, Tiina (2012)
Tuuri, Laura
Latvala, Tiina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716799
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää Vaasan kaupungin lastensuojelun avo-palvelupiste Väylän entisten asiakkaiden kokemuksia ja mielipiteitä toiminnasta. Lisäksi tarkoituksena oli tutkimuksen avulla löytää uusia toimintamalleja Väylän toiminnan kehittämiseksi.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään lastensuojelua ja siihen liittyviä käsitteitä, kuten lastensuojeluilmoitusta, avohuollon tukitoimia ja ehkäisevää lastensuojelutyötä. Teoriaan sisältyy myös syrjäytymisen ja vuorovaikutuksen käsitteet, jotka ovat olennainen osa tutkimusta. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, jolla pyrittiin tutkimaan kohdetta mahdollisimman kokonaisval-taisesti paljastaen tosiasioita ja löytäen uusia näkökulmia palvelun parantamiseksi. Ensisijaiseksi tutkimusmetodiksi valittiin kyselytutkimus. Tutkimustuloksissa saatujen vastausten vähyyden vuoksi vastauksista ei voi tehdä luotettavaa johtopäätöstä. Saadut vastaukset itsessään ovat kuitenkin tärkeitä ja niitä voidaan pitää luotettavina, koska ne ovat nuorten henkilökohtaisia kokemuksia ja mielipiteitä palvelusta, joihin ei ole oikeaa vastausta.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään lastensuojelua ja siihen liittyviä käsitteitä, kuten lastensuojeluilmoitusta, avohuollon tukitoimia ja ehkäisevää lastensuojelutyötä. Teoriaan sisältyy myös syrjäytymisen ja vuorovaikutuksen käsitteet, jotka ovat olennainen osa tutkimusta. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, jolla pyrittiin tutkimaan kohdetta mahdollisimman kokonaisval-taisesti paljastaen tosiasioita ja löytäen uusia näkökulmia palvelun parantamiseksi. Ensisijaiseksi tutkimusmetodiksi valittiin kyselytutkimus. Tutkimustuloksissa saatujen vastausten vähyyden vuoksi vastauksista ei voi tehdä luotettavaa johtopäätöstä. Saadut vastaukset itsessään ovat kuitenkin tärkeitä ja niitä voidaan pitää luotettavina, koska ne ovat nuorten henkilökohtaisia kokemuksia ja mielipiteitä palvelusta, joihin ei ole oikeaa vastausta.