Omahoitajuus kasvatuskumppanuuden tukena
Tammela, Enni; Nikula, Noora (2012)
Tammela, Enni
Nikula, Noora
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716822
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyömme tavoitteena on selvittää, kuinka omahoita-juustyömenetelmä vaikuttaa lapsen elämään ja kasvatuskumppanuuteen työntekijöiden ja perheen välillä. Tarkoituksenamme on myös pohtia, miten työntekijöiden käsitykset vastaavat varhaiskasvatussuunnitelman tarkoitusta.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää omahoitajuuden ja kasvatuskumppanuuden. Näissä osuuksissa on tietoa siitä, mitä omahoitajuuteen ja kasvatuskumppanuuteen sisältyy. Lisäksi käymme teoriaosuudessa läpi kiintymyssuhdeteoriaa osana omahoitajuutta sekä lyhyesti varhaiskasvatussuunni-telmaa.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyömme on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus, johon osallistui viisi (5) lastentarhaopettajaa kolmesta (3) eri päiväkodista. Aineisto kerättiin parikohtaisilla puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla.
Keskeiset tutkimustulokset: Omahoitajuuden myötä lapsituntemus on parantunut ja omahoitajan sekä vanhempien kasvatuskumppanuus on syventynyt. Työnkuva päivä-kodissa on selkeytynyt ja helpottunut.
Johtopäätökset: Omahoitajuus tukee kasvatuskumppanuutta ja on toimiva työmene-telmä päiväkodin yhteisössä.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää omahoitajuuden ja kasvatuskumppanuuden. Näissä osuuksissa on tietoa siitä, mitä omahoitajuuteen ja kasvatuskumppanuuteen sisältyy. Lisäksi käymme teoriaosuudessa läpi kiintymyssuhdeteoriaa osana omahoitajuutta sekä lyhyesti varhaiskasvatussuunni-telmaa.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyömme on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus, johon osallistui viisi (5) lastentarhaopettajaa kolmesta (3) eri päiväkodista. Aineisto kerättiin parikohtaisilla puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla.
Keskeiset tutkimustulokset: Omahoitajuuden myötä lapsituntemus on parantunut ja omahoitajan sekä vanhempien kasvatuskumppanuus on syventynyt. Työnkuva päivä-kodissa on selkeytynyt ja helpottunut.
Johtopäätökset: Omahoitajuus tukee kasvatuskumppanuutta ja on toimiva työmene-telmä päiväkodin yhteisössä.