Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Neuropsykiatrinen valmennus toimintakyvyn vahvistajana: Nuorten kokemuksia valmennuksen vaikuttavuudesta

Riikonen, Anne (2021)

 
Avaa tiedosto
Riikonen_Anne.pdf (535.5Kt)
Lataukset: 


Riikonen, Anne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714632
Tiivistelmä
Neuropsykiatriset erityisvaikeudet vaikuttavat laaja-alaisesti nuoren toimintakykyyn ja lisäävät haasteita arjenhallinnassa, opiskelussa ja sosiaalisissa suhteissa. Yleisimpiä neuropsykiatrisia häiriötä ovat aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö (ADHD), autisminkirjon häiriö (ASD) ja Touretten oireyhtymä. Neuropsykiatrisesti oireilevat nuoret tarvitsevat hoitoa ja kuntoutusta toimintakyvyn ylläpitämiseen sekä arjenhallinnan haasteisiin.

Neuropsykiatrinen valmennus on tavoitteellinen kuntoutusmenetelmä ja se on suunnattu henkilöille, joilla on neuropsykiatrisia erityisvaikeuksia. Valmennuksessa sovelletaan käyttäytymisohjauksen sekä kognitiivis- behavioraalisen ja ratkaisukeskeisen terapian menetelmiä. Neuropsykiatrisen valmennuksen keskeisimpiä tavoitteita on tukea asiakkaan arjenhallinnantaitoja ja löytää uusia käyttäytymis- ja toimintamalleja toiminnanohjauksen tueksi. Lisäksi tavoitteena on vahvistaa asiakkaan voimavaroja ja vahvuuksia sekä itsetunnon kehittymistä.

Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Iisalmen Nuorison Tuki Ry:n Kapasiteetti käyttöön – nuorten neuropsykiatrinen valmennus arjen toimintaympäristössä –hanke. Tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida neuropsykiatrisen valmennuksen vaikutusta nuorten toimintakykyyn. Tavoitteena oli kuvata, miten neuropsykiatrinen valmennus vaikutti nuorten toimintakykyyn ja mikä erityisesti sai aikaan muutoksia toimintakyvyssä. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Lähestymistapana hyödynnettiin realistista vaikuttavuuden arviointia, jossa huomioidaan vaikuttavuuteen liittyvät kontekstit, interventio, mekanismit ja tulokset. Vaikuttavuuden arviointi toteutettiin asiakasnäkökulmasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelulla ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.

Tulosten mukaan neuropsykiatrisen valmennus vaikutti nuorten toimintakykyyn vahvistavasti. Muutokset toimintakyvyssä näkyivät arjenhallinnan, kognitiivisten ja sosiaalisten taitojen sekä opiskelu- ja työkyvyn paranemisena sekä psyykkisen hyvinvoinnin kohenemisena. Nuorten kokemuksia vaikuttavuuden tekijöistä olivat luottamuksellisen valmennussuhteen syntyminen, uusien toimintamallien oppiminen, valmennuksen toimintaympäristö sekä motivaatio ja itsetunnon koheneminen.

Neuropsykiatrisesti oireileva nuori tarvitsee toimintakyvyn tueksi hoitoa- sekä kuntoutusta, jonka vuoksi merkitys sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden yhteistyöstä nuoren hyväksi korostuu. Tutkimukseen kohderyhmän nuorten kokemukset vahvistivat neuropsykiatrisen valmennuksen soveltuvan menetelmänä tukemaan nuorten toimintakyvyn vahvistumista.
 
Neuropsychiatric disorders influence in many ways on a young people ability to function and complicates in everyday management skills, study, and social relationships. The most common neuropsychiatric disorders are attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD), autism spectrum disorder (ASD), and Tourette's syndrome. Young people with neuropsychiatric symptoms need treatment and rehabilitation to maintain functional capacity and the challenges of everyday management.

Neuropsychiatric coaching is an objective method of rehabilitation and is aimed at people with neuropsychiatric disorder. The main objectives of neuropsychiatric coaching are to support the customer´s everyday management skills and executive functioning. The coaching applies the methods of behavioral guidance and cognitive-behavioral and solution-focused therapy.

The study was commissioned by the Iisalmen Nuorison Tuki ry, Kapasiteetti käyttöön – project. The purpose of the study was to evaluate the effectiveness of neuropsychiatric coaching. The meaning was to describe the impacts of neuropsychiatric coaching on young people functional capability and what particularly caused changes in functional capability. The method of the study was realistic evaluation and evaluation method was young people self-assessment. The most important key concepts of realistic evaluation are context, intervention, mechanisms, and results. The research material was collected by a qualitative interview method and the material was analyzed by content analysis.

The results suggest that neuropsychiatric coaching had been a strengthening effect on the functional capacity of young people. Changes in functional capacity were reflected in improved everyday management, cognitive and social skills, and the ability to study and work, as well as improved mental health well-being. Young people's felt that the most effective factors were the emergence of a confidential coaching relationship, the environment of coaching, developing organizational skills, strengthening motivation, and self-esteem improvement.

People with neuropsychiatric disorders needs both treatment and rehabilitation to strengthening their functional capability. The co-operation between social and health care services is very important. The experiences of the study confirmed the suitability of neuropsychiatric coaching method to support young people functional capability.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste