Nuorten nivelvaihe : Peruskoulusta siirtyminen toiselle asteelle
Kivistö, Janna-Maaria (2012)
Kivistö, Janna-Maaria
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716796
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe on nuorten nivelvaihe, joka minun opinnäytetyössäni tarkoittaa siirtymistä peruskoulusta toiselle asteelle. Työ on hankkeistettu Ranualla alkaneelle Rajanylittäjät -hankkeelle, jonka tavoitteena on löytää tarvittavia tukitoimia toisella asteelle oleville nuorille. Työssäni selvitän mitkä asiat huolestuttavat eniten ranualaisia nuoria siirryttäessä toiselle asteelle, miten nuoria tuetaan toisella asteella, jotta huoliin osattaisiin puuttua asianmukaisesti ja selvitin Vapari –toiminnan (vapaa-ajan toiminta) hyödyllisyyttä ja minkälaista Vapari -toiminnan tulisi olla. Lisäksi olen selvittänyt mitkä ovat nuorten omat ratkaisut huoliin.
Opinnäytetyöni teoria koostuu niistä asioista, jotka koskettavat nuorta hänen siirtyessään toiselle asteelle. Siihen kuuluu hyvinvoinnin turvaaminen (taloudellinen hyvinvointi, ystävät, perhe, terveelliset elämäntavat), nuoren itsenäistyminen ja riskinä syrjäytyminen. Lisäksi avaan työssäni etsivää nuorisotyötä ja nuorisotyö lakia, jos pelkkä koululta saama tuki ei riitä nuorelle. Olen käyttänyt työssäni omia kokemuksia jonkin verran, koska aihe on minulle henkilökohtainen. Olen itse lähtenyt suoraan peruskoulusta toiselle paikkakunnalle kouluun.
Aineistoni sisältää ranualaisten yhdeksäsluokkalaisten ajatuksia koskien siirtymistä yläkoulusta toiselle asteella ja jo ammattikoulussa opiskelevien ranualaisten nuorten kehittämisajatuksia Vapaa-ajan tuki -toiminnalle. Keräsin aineistoni ryhmä- ja yksilöhaastatteluiden avulla sekä tulevaisuusverstailla.
Opinnäytetyöni tuloksista ilmeni, että Vapaa-ajan tuki -toiminnalle on tarvetta jatkossakin, vaikka vuonna 2012 ryhmää ei saatukaan kokoon. Nuorten omista huolista ilmeni, että vaikka huolia on, ne eivät ole sellaisia, joista nuori ei usko selviävänsä. Tukea on mahdollista saada uudessakin koulussa.
Opinnäytetyöni teoria koostuu niistä asioista, jotka koskettavat nuorta hänen siirtyessään toiselle asteelle. Siihen kuuluu hyvinvoinnin turvaaminen (taloudellinen hyvinvointi, ystävät, perhe, terveelliset elämäntavat), nuoren itsenäistyminen ja riskinä syrjäytyminen. Lisäksi avaan työssäni etsivää nuorisotyötä ja nuorisotyö lakia, jos pelkkä koululta saama tuki ei riitä nuorelle. Olen käyttänyt työssäni omia kokemuksia jonkin verran, koska aihe on minulle henkilökohtainen. Olen itse lähtenyt suoraan peruskoulusta toiselle paikkakunnalle kouluun.
Aineistoni sisältää ranualaisten yhdeksäsluokkalaisten ajatuksia koskien siirtymistä yläkoulusta toiselle asteella ja jo ammattikoulussa opiskelevien ranualaisten nuorten kehittämisajatuksia Vapaa-ajan tuki -toiminnalle. Keräsin aineistoni ryhmä- ja yksilöhaastatteluiden avulla sekä tulevaisuusverstailla.
Opinnäytetyöni tuloksista ilmeni, että Vapaa-ajan tuki -toiminnalle on tarvetta jatkossakin, vaikka vuonna 2012 ryhmää ei saatukaan kokoon. Nuorten omista huolista ilmeni, että vaikka huolia on, ne eivät ole sellaisia, joista nuori ei usko selviävänsä. Tukea on mahdollista saada uudessakin koulussa.