Supporting Children's Self-Esteem in Early Childhood Education : A Play Booklet for Kindergarten Teachers
Saikkonen, Pinja; Anttila, Marianna (2012)
Saikkonen, Pinja
Anttila, Marianna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112816971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112816971
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoitus oli lisätä lastentarhanopettajien tietoisuutta lasten itsetunnon tukemisen tärkeydestä. Ideoimme tavoitteidemme pohjalta leikkioppaan.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen ja koostuu raportista sekä konkreettisesta tuotteesta, oppaasta lastentarhan opettajille. Ottaaksemme huomioon työelämäkumppanimme, erään Helsingin kaupungin päiväkodin, toiveet, keskustelimme aiheesta heidän kanssaan. Pohjautuen Michele Borban itsetuntomalliin valitsimme viisi leikkiä, joiden tavoitteena on tukea neljä- ja viisivuotiaiden lasten itsetunnon eri elementtejä. Leikkejä suunnitellessamme otimme huomioon kyseisen ikäryhmän itsetunnon, motoristen sekä sosiaalisten taitojen kehitystason. Taataksemme aktiviteettien toimivuuden kokeilimme niitä yhdessä päiväkodissa. Yksi arviointimenetelmistämme oli kerätä palautetta oppaasta työelämäkumppaniltamme ja yhdeltä toiselta kaupungin päiväkodilta.
Ideana on, että opasta voidaan käyttää jokaisen päiväkodin tarpeiden mukaisesti ja lastentarhanopettajat voivat soveltaa sitä työskentelytapoihinsa. Ideaalitilanteessa leikit järjestetään oppaan järjestyksen mukaisesti saman lapsiryhmän kanssa. Tämä varmistaa, että itsetunnon kehitystä lähestytään holistisesti.
Valitsemamme teoreettinen viitekehys tukee onnistuneesti opastamme ja sen leikkejä. Loimme hyvin toimivan oppaan, joka on sovellettavissa lastentarhanopettajien erilaisiin työtapoihin. Opinnäytetyössämme emme arvioineet, miten leikit vaikuttavat lasten itsetuntoon. Näin ollen jatkotutkimus kyseisestä aiheesta olisi merkittävää.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen ja koostuu raportista sekä konkreettisesta tuotteesta, oppaasta lastentarhan opettajille. Ottaaksemme huomioon työelämäkumppanimme, erään Helsingin kaupungin päiväkodin, toiveet, keskustelimme aiheesta heidän kanssaan. Pohjautuen Michele Borban itsetuntomalliin valitsimme viisi leikkiä, joiden tavoitteena on tukea neljä- ja viisivuotiaiden lasten itsetunnon eri elementtejä. Leikkejä suunnitellessamme otimme huomioon kyseisen ikäryhmän itsetunnon, motoristen sekä sosiaalisten taitojen kehitystason. Taataksemme aktiviteettien toimivuuden kokeilimme niitä yhdessä päiväkodissa. Yksi arviointimenetelmistämme oli kerätä palautetta oppaasta työelämäkumppaniltamme ja yhdeltä toiselta kaupungin päiväkodilta.
Ideana on, että opasta voidaan käyttää jokaisen päiväkodin tarpeiden mukaisesti ja lastentarhanopettajat voivat soveltaa sitä työskentelytapoihinsa. Ideaalitilanteessa leikit järjestetään oppaan järjestyksen mukaisesti saman lapsiryhmän kanssa. Tämä varmistaa, että itsetunnon kehitystä lähestytään holistisesti.
Valitsemamme teoreettinen viitekehys tukee onnistuneesti opastamme ja sen leikkejä. Loimme hyvin toimivan oppaan, joka on sovellettavissa lastentarhanopettajien erilaisiin työtapoihin. Opinnäytetyössämme emme arvioineet, miten leikit vaikuttavat lasten itsetuntoon. Näin ollen jatkotutkimus kyseisestä aiheesta olisi merkittävää.