Henkilöstöhallinnon chatbotin kehittäminen
Jalonen, Esa (2021)
Jalonen, Esa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401102165
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401102165
Tiivistelmä
Opinnäytetyö syntyi toimeksiantajan tarpeesta selvittää, miksi nykyistä sisäistä Saara-chatbottia käytetään vähän ja miten chatbottia pitäisi kehittää. Toimeksiantaja haluaa työntekijöiden käyttävän sitä enemmän ja, että siitä koettaisiin olevan enemmän hyötyä. Nykyisen Saara-chatbotin kysymys-vastaukset liittyvät ei-hoidollisiin tehtäviin ja pitkälti henkilöstöhallinnon tarjoamiin palveluihin. Tutkimuksen tavoitteena oli selventää aikaa vievät tehtävät toimeksiantajan henkilöstöltä ja antaa näkemyksiä, mihin suuntaan ei-hoidollisten tehtävien automatisointia kannattaa viedä.
Opinnäytetyö on konstruktiivinen tutkimus ja tehtiin määrällisenä tutkimuksena. Määrällisen tutkimuksen kohderyhmänä oli toimeksiantajan henkilöstön eri ammattiryhmät. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin henkilöstösihteerien kautta henkilöstölle tai osastonvastaaville, jotka sitten levittivät kyselyn henkilöstölle. Vastauksia kyselyyn saatiin 45. Näistä löytyi kehit-tämisen kohteet. Henkilöstöhallinnon sovelluksista saatiin tietoa henkilöstösihteereiltä.
Kyselyaineiston tuloksista selvisi, että henkilöstö ei tunne nykyistä Saara-chatbottia. Kyselystä saatiin selville myös aikaa vievät ei-hoidollisia tehtäviä. Näistä eniten esille nousivat koulutuksien etsiminen ja ilmoittautuminen sekä palkkasihteeritietojen etsiminen. Näiden tuloksien perusteella voidaan päätellä, että Saara-chatbottia pitää sijoitella uudella tavalla ja lisätä henkilöstöhallinnon palveluiden sivuille selkeämmin. Toisena kehittämisen kohteena esitellään automaation luontia koulutuksiin ilmoittautumisen yhteydessä sekä palkkasihteeritiedon hakemiseen. Opinnäytetyö antaa konkreettisia ehdotuksia Saara-chatbotin kehittämiseen. Jatkokehittäminen on Pirkanmaan sairaanhoitopiirin vastuulla ja he tulevat aikatauluttamaan ehdotuksia seuraaville vuosille.
Opinnäytetyö on konstruktiivinen tutkimus ja tehtiin määrällisenä tutkimuksena. Määrällisen tutkimuksen kohderyhmänä oli toimeksiantajan henkilöstön eri ammattiryhmät. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin henkilöstösihteerien kautta henkilöstölle tai osastonvastaaville, jotka sitten levittivät kyselyn henkilöstölle. Vastauksia kyselyyn saatiin 45. Näistä löytyi kehit-tämisen kohteet. Henkilöstöhallinnon sovelluksista saatiin tietoa henkilöstösihteereiltä.
Kyselyaineiston tuloksista selvisi, että henkilöstö ei tunne nykyistä Saara-chatbottia. Kyselystä saatiin selville myös aikaa vievät ei-hoidollisia tehtäviä. Näistä eniten esille nousivat koulutuksien etsiminen ja ilmoittautuminen sekä palkkasihteeritietojen etsiminen. Näiden tuloksien perusteella voidaan päätellä, että Saara-chatbottia pitää sijoitella uudella tavalla ja lisätä henkilöstöhallinnon palveluiden sivuille selkeämmin. Toisena kehittämisen kohteena esitellään automaation luontia koulutuksiin ilmoittautumisen yhteydessä sekä palkkasihteeritiedon hakemiseen. Opinnäytetyö antaa konkreettisia ehdotuksia Saara-chatbotin kehittämiseen. Jatkokehittäminen on Pirkanmaan sairaanhoitopiirin vastuulla ja he tulevat aikatauluttamaan ehdotuksia seuraaville vuosille.