Palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja arkeen
Alhonen, Marika; Iloranta, Riina (2021)
Alhonen, Marika
Iloranta, Riina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060835207
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060835207
Tiivistelmä
Tämä palvelumuotoilun opas on laadittu nimensä mukaisesti käytännönläheiseksi avuksi arjen työhön palve-lualan eri sektoreilla, erityisesti vieraanvaraisuus- eli hospitality-alalla. Opas on toteutettu osana Uudenmaan liiton rahoittamaa ”SUN – 3AMK Sparraa Uuteen Nousuun” -hanketta (2020-2021), jota koordinoi Haaga-Helia ammattikorkeakoulu ja jossa osatoteuttajina olivat Laurea ja Metropolia amk:t.
Hanke kohdennettiin koronakriisistä ankarasti kärsineille hotelli-, ravintola- ja matkailualan yrittäjille, ja sen yhtenä tavoitteena oli tunnistaa askelmerkkejä uuteen kasvuun pandemian jälkeen. Palvelumuotoilu, Service Design, osoittautui hankkeen aikana osallistujia kiinnostavaksi kokonaisuudeksi, josta haluttiin oppia lisää ja jonka työkaluille tunnistettiin monipuolisesti käyttöä asiakasymmärryksen lisäämisessä ja koko liiketoiminnan kehittämisessä. SUN-hanke on päättynyt, mutta toivon oppaan tulevan sekä siihen osallistuneiden yritysten että 3AMK-opiskelijoiden, alan opettajien ja koulutusalamme eri viiteryhmien aktiiviseen käyttöön.
Oppaan kirjoittajat, Haaga-Helia amk:n lehtorit Riina Iloranta ja Marika Alhonen ovat palvelumuotoilun koke-neita ammattilaisia. Heidän asiantuntemuksensa ja käytännön vinkkinsä on nyt koottu tähän oppaaseen, joka on tulevaisuuteen katsova päätös SUN-hankkeelle – työ jatkuu! Lämpimät kiitokset kirjoittajille sekä taittaja Peppi Borgenströmille ja antoisaa kehittämistyötä oppaan parissa!
Hanke kohdennettiin koronakriisistä ankarasti kärsineille hotelli-, ravintola- ja matkailualan yrittäjille, ja sen yhtenä tavoitteena oli tunnistaa askelmerkkejä uuteen kasvuun pandemian jälkeen. Palvelumuotoilu, Service Design, osoittautui hankkeen aikana osallistujia kiinnostavaksi kokonaisuudeksi, josta haluttiin oppia lisää ja jonka työkaluille tunnistettiin monipuolisesti käyttöä asiakasymmärryksen lisäämisessä ja koko liiketoiminnan kehittämisessä. SUN-hanke on päättynyt, mutta toivon oppaan tulevan sekä siihen osallistuneiden yritysten että 3AMK-opiskelijoiden, alan opettajien ja koulutusalamme eri viiteryhmien aktiiviseen käyttöön.
Oppaan kirjoittajat, Haaga-Helia amk:n lehtorit Riina Iloranta ja Marika Alhonen ovat palvelumuotoilun koke-neita ammattilaisia. Heidän asiantuntemuksensa ja käytännön vinkkinsä on nyt koottu tähän oppaaseen, joka on tulevaisuuteen katsova päätös SUN-hankkeelle – työ jatkuu! Lämpimät kiitokset kirjoittajille sekä taittaja Peppi Borgenströmille ja antoisaa kehittämistyötä oppaan parissa!