Lyhytvalmennus: Kohdistettua osaamista henkilöstöpalveluyritykseltä
Nieminen, Mikko (2021)
Nieminen, Mikko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815039
Tiivistelmä
Vuokratyön tarjoamat työnteon muodot tarjoavat asiakkailleen joustavia henkilöstöratkaisuja työelämän muutoksessa. Vuokratyöyrityksen tulee samalla adaptoida toimintaansa asiakkaan ympärille ja tarjota vaihtoehtoja asiakassuhteen kehittämiseksi. Tässä tutkimuksessa perehdyttiin vuokratyöyrityksen lyhytvalmennuspalveluun, jonka tarkoitus on vastata työn muutosten haasteisiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, 1) millainen vaikutus asiakasyritykselle toteutettavalla lyhytvalmennuksella on asiakaskokemukseen ja 2) miten ne kohtaavat asiakkaan odotukset työelämän muutoksessa. Työn tavoitteena oli kehittää lyhyt-valmennuksia yhtenä palvelun tuotteena asiakassuhteiden kehittämiseksi.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa aineisto kerättiin teema-haastatteluilla. Haastateltaviksi valikoituivat kaksi lyhytvalmennuspalvelun tilanneen asiakasyrityksen esi-miestä sekä lyhytvalmennuspalveluita toteuttavat valmentajat. Aineiston analyysin muotona käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, joka tehtiin litteroidusta aineistosta teemoittelemalla.
Tutkimuksen tulosten mukaan työelämän muutokset nähtiin enemmän mahdollisuutena kuin uhkana. Lyhyt-valmennuksen kaltainen kehittämisohjelma vastasi asiakasyrityksen työvoiman tarpeeseen sekä auttoi vuokratyöntekijöitä työllistymään asiakkaan toivomiin työtehtäviin sekä joustaviin työsuhteisiin. Lyhytvalmennuksen avulla voitiin kehittää asiakassuhdetta, kun valmennusta hoidettiin onnistuneesti. Tuloksista kävi ilmi, että onnistuneilla lyhytvalmennuskokemuksilla oli samalla positiivinen vaikutus asiakaskokemukseen, johon vaikutti muun muassa se, kuinka erilaisissa kohtaamisissa ja kontaktipisteissä asiakkaan kanssa onnistuttiin.
Asiakaskokemuksen kehittyminen ei kuitenkaan vaikuttanut rajoittuvan vain asiakkaan tarpeeseen vastaamiseen ja onnistuneisiin lyhytvalmennuskokemuksiin, vaan myös tarpeiden ylittämiseen. Tuloksista esiin nousi kehitysehdotuksia, kuten moniosaajien valmentaminen, englanninkieliset valmennukset ja kouluyhteis-työn lisääminen valmennuksissa, mitkä vahvistaisivat vielä kilpailuetua sekä kehittää lyhytvalmennuksia asiakaslähtöisesti eteenpäin.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa aineisto kerättiin teema-haastatteluilla. Haastateltaviksi valikoituivat kaksi lyhytvalmennuspalvelun tilanneen asiakasyrityksen esi-miestä sekä lyhytvalmennuspalveluita toteuttavat valmentajat. Aineiston analyysin muotona käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, joka tehtiin litteroidusta aineistosta teemoittelemalla.
Tutkimuksen tulosten mukaan työelämän muutokset nähtiin enemmän mahdollisuutena kuin uhkana. Lyhyt-valmennuksen kaltainen kehittämisohjelma vastasi asiakasyrityksen työvoiman tarpeeseen sekä auttoi vuokratyöntekijöitä työllistymään asiakkaan toivomiin työtehtäviin sekä joustaviin työsuhteisiin. Lyhytvalmennuksen avulla voitiin kehittää asiakassuhdetta, kun valmennusta hoidettiin onnistuneesti. Tuloksista kävi ilmi, että onnistuneilla lyhytvalmennuskokemuksilla oli samalla positiivinen vaikutus asiakaskokemukseen, johon vaikutti muun muassa se, kuinka erilaisissa kohtaamisissa ja kontaktipisteissä asiakkaan kanssa onnistuttiin.
Asiakaskokemuksen kehittyminen ei kuitenkaan vaikuttanut rajoittuvan vain asiakkaan tarpeeseen vastaamiseen ja onnistuneisiin lyhytvalmennuskokemuksiin, vaan myös tarpeiden ylittämiseen. Tuloksista esiin nousi kehitysehdotuksia, kuten moniosaajien valmentaminen, englanninkieliset valmennukset ja kouluyhteis-työn lisääminen valmennuksissa, mitkä vahvistaisivat vielä kilpailuetua sekä kehittää lyhytvalmennuksia asiakaslähtöisesti eteenpäin.