Perehdytyskansio Yhtylän päiväkodin vuorohoitoryhmä Muksulaan
Hietapelto, Anu (2012)
Hietapelto, Anu
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817012
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli perehdytyskansion suunnitteleminen ja valmistaminen Muksulan vuorohoitoryhmälle. Opinnäytetyö koostuu raportista ja tuotteesta. Perehdytyskansio valmistettiin tuotteistamisprosessin periaatteen mukaisesti. Opinnäytetyön raportissa esitellään teoreettinen viitekehys, joka koostuu varhaiskasvatuksesta, vuoropäivähoidosta sekä perehdyttämisestä. Niiden jälkeen kuvataan perehdytyskansion tuotteistamisprosessia. Lopuksi käsitellään arviointia ja pohdintaa opinnäytetyöprosessiin liittyen.
Perehdytyskansioon kirjattiin perehdyttämisessä tarvittavat yleiset asiat helposti ymmärrettävästi ja selkeästi. Työ oli ajankohtainen ja tarpeellinen, koska vuorohoitoryhmällä ei ollut olemassa omaa perehdytyskansiota. Erityisen tärkeää perehdyttäminen on vuoropäivähoidossa, koska siellä turvallisen varhaiskasvatusympäristön luominen korostuu.
Perehdytyskansion tarve oli suuri Muksulassa, sillä työntekijät vaihtuvat sijaisuus tarpeen vuoksi ja opiskelijoita on harjoitteluissa paljon. Perehdytyskansio toteutettiin yhteistyössä Muksulan vuorohoitoryhmän kanssa. Työyhteisö pystyi kehittämään omaa työskentelyään perehdytyskansioon koottujen yhteisesti sovittujen asioiden ansiosta. Palautetta saatiin tuotteistamisprosessin aikana käydyissä palavereissa. Ennen perehdytyskansion viimeistelyä palautetta kerättiin palautelomaketta käyttäen. Perehdytyskansiolla on helppoa välittää tietoa Muksulan vuorohoitoryhmää koskevista asioista, joita uuden työntekijän tai harjoittelijan on tärkeää tietää.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli perehdytyskansion suunnitteleminen ja valmistaminen Muksulan vuorohoitoryhmälle. Opinnäytetyö koostuu raportista ja tuotteesta. Perehdytyskansio valmistettiin tuotteistamisprosessin periaatteen mukaisesti. Opinnäytetyön raportissa esitellään teoreettinen viitekehys, joka koostuu varhaiskasvatuksesta, vuoropäivähoidosta sekä perehdyttämisestä. Niiden jälkeen kuvataan perehdytyskansion tuotteistamisprosessia. Lopuksi käsitellään arviointia ja pohdintaa opinnäytetyöprosessiin liittyen.
Perehdytyskansioon kirjattiin perehdyttämisessä tarvittavat yleiset asiat helposti ymmärrettävästi ja selkeästi. Työ oli ajankohtainen ja tarpeellinen, koska vuorohoitoryhmällä ei ollut olemassa omaa perehdytyskansiota. Erityisen tärkeää perehdyttäminen on vuoropäivähoidossa, koska siellä turvallisen varhaiskasvatusympäristön luominen korostuu.
Perehdytyskansion tarve oli suuri Muksulassa, sillä työntekijät vaihtuvat sijaisuus tarpeen vuoksi ja opiskelijoita on harjoitteluissa paljon. Perehdytyskansio toteutettiin yhteistyössä Muksulan vuorohoitoryhmän kanssa. Työyhteisö pystyi kehittämään omaa työskentelyään perehdytyskansioon koottujen yhteisesti sovittujen asioiden ansiosta. Palautetta saatiin tuotteistamisprosessin aikana käydyissä palavereissa. Ennen perehdytyskansion viimeistelyä palautetta kerättiin palautelomaketta käyttäen. Perehdytyskansiolla on helppoa välittää tietoa Muksulan vuorohoitoryhmää koskevista asioista, joita uuden työntekijän tai harjoittelijan on tärkeää tietää.