Työnjohtajan toiminnan vaikutus työn laatuun
Alajääskö, Aleksi (2021)
Alajääskö, Aleksi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915421
Tiivistelmä
Rakennusalalla laadun merkitys on erityisesti viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana korostunut ja siihen on opittu kiinnittämään huomiota entistä paremmin. Laadukas rakentaminen onkin sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä eduksi niin asiakkaalle, rakennusyritykselle kuin yleisesti koko yhteiskunnalle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä asiat vaikuttavat rakennushankkeen laatuun, sekä pohtia, miten työnjohtaja pystyy omalla toiminnallaan vaikuttamaan laadun eri osa-alueisiin. Työn tarkoituksena oli myös käydä läpi työnjohtajana työskentelyn haasteita ja vastuita sekä löytää keinoja selvitä vastoinkäymisistä parhaalla mahdollisella tavalla.
Opinnäytetyössä jaettiin rakennusalan laadun käsite kolmeen osaan: suunnittelun, tuotannon ja ympäristön laatuun. Työssä keskityttiin käsittelemään pääasiassa tuotannon laatua, sillä työnjohtaja voi vaikuttaa eniten juuri siihen. Työssä tarkasteltiin tuotantovaiheen lisäksi myös suunnitteluvaiheessa tapahtuvia laatuun vaikuttavia toimia ja niiden merkitystä tuotantoon.
Varsinaista työnjohtajan toiminnan vaikutusta laatuun tarkasteltiin työnjohdolle kuuluvien työtehtävien kautta. Työssä tarkastellut tehtävät kuuluivat kustannus-, ajan- ja henkilöstöhallinnan osa-alueisiin ja näiden eri osa-alueiden sisältöä jaoteltiin työssä joko asioiden tai ihmisten johtamiseen riippuen tehtävän luonteesta. Asioiden ja ihmisten johtamisen tehtävät sidottiin kuitenkin toisiinsa, kun pohdittiin, millä tavoin työnjohtajan onnistuminen ihmisten johtamisessa on edellytys asioiden johtamisessa onnistumiselle. Työssä esitetyn teorian ja käytännön kohtaamista pohdittiin rakennusalalta kerättyjen kokemuksien kautta.
Opinnäytetyössä todettiin, että työnjohtajalla on useita eri keinoja vaikuttaa laatuun, mutta yleisesti ajatellen tehokkainta on työntekijöiden kautta vaikuttaminen. Työntekijöiden tehdessä varsinaisen rakentamistyön myös rakennushankkeen tekninen laatu syntyy työntekijöiden luomana. Siksi työnjohtajan parhaita keinoja laadun parantamiseksi ovat työntekijöidensä ammattitaidon kehittäminen sekä motivointi.
Työssä osoitettiin, että työnjohtajalla on useita eri keinoja kasvattaa työntekijöidensä motivaatiota. Näitä ovat esimerkiksi kiinnostuksen osoittaminen työntekijän tekemää työtä kohtaan ja kannustavan palautteen antaminen. Opinnäytetyössä ilmeni myös, että työnjohtajan toiminnan ollessa välinpitämätöntä ja motivaatiota laskevaa työntekijän työstä suoriutuminen ja rakennushankkeen laatu voivat heikentyä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä asiat vaikuttavat rakennushankkeen laatuun, sekä pohtia, miten työnjohtaja pystyy omalla toiminnallaan vaikuttamaan laadun eri osa-alueisiin. Työn tarkoituksena oli myös käydä läpi työnjohtajana työskentelyn haasteita ja vastuita sekä löytää keinoja selvitä vastoinkäymisistä parhaalla mahdollisella tavalla.
Opinnäytetyössä jaettiin rakennusalan laadun käsite kolmeen osaan: suunnittelun, tuotannon ja ympäristön laatuun. Työssä keskityttiin käsittelemään pääasiassa tuotannon laatua, sillä työnjohtaja voi vaikuttaa eniten juuri siihen. Työssä tarkasteltiin tuotantovaiheen lisäksi myös suunnitteluvaiheessa tapahtuvia laatuun vaikuttavia toimia ja niiden merkitystä tuotantoon.
Varsinaista työnjohtajan toiminnan vaikutusta laatuun tarkasteltiin työnjohdolle kuuluvien työtehtävien kautta. Työssä tarkastellut tehtävät kuuluivat kustannus-, ajan- ja henkilöstöhallinnan osa-alueisiin ja näiden eri osa-alueiden sisältöä jaoteltiin työssä joko asioiden tai ihmisten johtamiseen riippuen tehtävän luonteesta. Asioiden ja ihmisten johtamisen tehtävät sidottiin kuitenkin toisiinsa, kun pohdittiin, millä tavoin työnjohtajan onnistuminen ihmisten johtamisessa on edellytys asioiden johtamisessa onnistumiselle. Työssä esitetyn teorian ja käytännön kohtaamista pohdittiin rakennusalalta kerättyjen kokemuksien kautta.
Opinnäytetyössä todettiin, että työnjohtajalla on useita eri keinoja vaikuttaa laatuun, mutta yleisesti ajatellen tehokkainta on työntekijöiden kautta vaikuttaminen. Työntekijöiden tehdessä varsinaisen rakentamistyön myös rakennushankkeen tekninen laatu syntyy työntekijöiden luomana. Siksi työnjohtajan parhaita keinoja laadun parantamiseksi ovat työntekijöidensä ammattitaidon kehittäminen sekä motivointi.
Työssä osoitettiin, että työnjohtajalla on useita eri keinoja kasvattaa työntekijöidensä motivaatiota. Näitä ovat esimerkiksi kiinnostuksen osoittaminen työntekijän tekemää työtä kohtaan ja kannustavan palautteen antaminen. Opinnäytetyössä ilmeni myös, että työnjohtajan toiminnan ollessa välinpitämätöntä ja motivaatiota laskevaa työntekijän työstä suoriutuminen ja rakennushankkeen laatu voivat heikentyä.