Adaptiivisen äänimaailman suunnittelu ja toteutus Unity-pelimoottorilla
Haapakoski, Niko (2021)
Haapakoski, Niko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115722
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Unity-pelimoottorilla peli, joka käyttää adaptiivista musiikkia niin perinteisiksi muodostuneilla menetelmillä, kuin myös hieman luovempia ratkaisuja hyödyntäen. Peli on Bullet Hell -henkinen kaksiulotteinen räiskintä. Pelin musiikki toteutettiin FL Studio -ohjelmistossa. Raportin teoriaosuudessa käydään läpi pelimusiikin historiaa, säveltäjän työkaluja, Unityn audiokomponentteja ja äänimaailman tekniseen suunnitteluun liittyviä asioita. Käytännön osuus on jaettu kahteen osaan, jossa ensimmäinen koostuu pelin äänimaailman suunnittelu- ja sävellystyöstä, ja jälkimmäinen sen toteuttamisessa Unityn sisällä. Työ painottuu musiikin ja äänien toteutukseen.
Lopputuloksena saatiin aikaiseksi toimiva peli, joka demonstroi adaptiivisen musiikin mahdollisuuksia. Opinnäytetyön tekemisessä kehityttiin äänen käsittelyssä Unityssa ja äänien suunnittelutyössä varsinkin pelien saralla.
Lopputuloksena saatiin aikaiseksi toimiva peli, joka demonstroi adaptiivisen musiikin mahdollisuuksia. Opinnäytetyön tekemisessä kehityttiin äänen käsittelyssä Unityssa ja äänien suunnittelutyössä varsinkin pelien saralla.