Yhteiskehittäminen tiimissä: Palvelumallin rakentaminen ammatillisessa oppilaitoksessa, Case OSAO
Isotalo, Leena-Kaisa (2021)
Isotalo, Leena-Kaisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115750
Tiivistelmä
Työelämä ja sen osaamistarpeet muuttuvat yhä nopeammin. Koulutuspalvelujen tuottaminen vaatii amma-tillisilta oppilaitoksilta uudenlaista asiakaslähtöistä ajattelua ja toiminnan kehittämistä. Tämän opinnäyte-työn tavoitteena oli tutkia yhteiskehittämistä ammatillisen oppilaitoksen asiakashankintaan liittyvän toimin-tamallin rakentamisessa. Yhteiskehittäminen on ihmisten, usein yrityksen ja asiakkaan välistä, tavoitteellista yhteistyötä. Tutkimuksen yhteydessä rakennettiin Koulutuskuntayhtymä OSAOlle palvelumalli työelämä-asiakkaan osaamistarpeen selvittämiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusaineisto koottiin todellisessa työskente-lyprosessissa. Kehittäminen tapahtui tiimissä, joka koostui työelämäyhteistyössä toimivasta henkilöstöstä. Tutkimuksen tekijä toimi tiimin toiminnan ohjaajana ja työskentelyn fasilitoijana. Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia, työpajatyöskentelyä ja teemahaastattelua. Lisäksi työskentelyyn liittyi toiminnan arviointia kehittämisen aikana ja sen päätyttyä. Lähestymistapana yhteiskehittämiseen oli palve-lumuotoilu, josta määräytyivät prosessin vaiheet ja menetelmiä. Palvelumallin rakentamisessa vuorottelivat fasilitoidun työpajatyöskentelyn suunnittelu- ja reflektointivaiheet sekä asiakasyrityksissä toteutetut kokeilu-vaiheet. Toiminnan keskeiset periaatteet rakentuivat oppivan organisaation ideaalin, tiimin oppimisen ke-hän, tiedon tuottamisen mallin, yhteiskehittämisen sekä palvelumuotoilun prosessien ja toimintatapojen pohjalle. Taustaa kehittämiselle loivat myös tutkimukset ja kirjallisuus fasilitoinnista sekä tiimityöstä.
Tutkimustulosten perusteella yhteiskehittäminen edisti palvelumallin rakentumista. Yhteiskehittäminen edisti asiakasyhteistyötä, mutta myös organisaation sisäistä yhteistyötä. Valitut kehittämismenetelmät, tiimin yhteistoiminta sekä toiminnan ohjaus tukivat tavoitteiden saavuttamista. Tiimin oppimisen kehä, joka koos-tui yhteisestä suunnittelusta, toiminnasta asiakasyrityksissä, kokemusten reflektoinnista ja tiimin yhteisestä ymmärryksestä, nousi merkittäväksi tekijäksi yhteiskehittämisessä, mitä tiimin hyvin toiminut vuorovaikutus ja keskinäinen luottamus tukivat. Yhteiskehittäminen vaatii kuitenkin tiimityön ohjausta: lyhyemmät kehit-tämisprojektit voidaan fasilitoida, mutta pidempiä projekteja tukisi tiimityön valmentaminen. Yhteiskehittä-misen ja palvelumuotoilun voi nähdä tarjoavan ammatillisille oppilaitoksille tuloksellisen tavan kehittää työ-elämäyhteistyötä, mutta toiminta vaatisi riittävää resurssointia sekä yhteiskehittämiseen, palvelumuotoiluun ja tiimin ohjaamiseen perehtynyttä henkilöstöä. Organisaation johto ja esimiehet ovat keskeisessä asemas-sa menetelmien hyödyntämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusaineisto koottiin todellisessa työskente-lyprosessissa. Kehittäminen tapahtui tiimissä, joka koostui työelämäyhteistyössä toimivasta henkilöstöstä. Tutkimuksen tekijä toimi tiimin toiminnan ohjaajana ja työskentelyn fasilitoijana. Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia, työpajatyöskentelyä ja teemahaastattelua. Lisäksi työskentelyyn liittyi toiminnan arviointia kehittämisen aikana ja sen päätyttyä. Lähestymistapana yhteiskehittämiseen oli palve-lumuotoilu, josta määräytyivät prosessin vaiheet ja menetelmiä. Palvelumallin rakentamisessa vuorottelivat fasilitoidun työpajatyöskentelyn suunnittelu- ja reflektointivaiheet sekä asiakasyrityksissä toteutetut kokeilu-vaiheet. Toiminnan keskeiset periaatteet rakentuivat oppivan organisaation ideaalin, tiimin oppimisen ke-hän, tiedon tuottamisen mallin, yhteiskehittämisen sekä palvelumuotoilun prosessien ja toimintatapojen pohjalle. Taustaa kehittämiselle loivat myös tutkimukset ja kirjallisuus fasilitoinnista sekä tiimityöstä.
Tutkimustulosten perusteella yhteiskehittäminen edisti palvelumallin rakentumista. Yhteiskehittäminen edisti asiakasyhteistyötä, mutta myös organisaation sisäistä yhteistyötä. Valitut kehittämismenetelmät, tiimin yhteistoiminta sekä toiminnan ohjaus tukivat tavoitteiden saavuttamista. Tiimin oppimisen kehä, joka koos-tui yhteisestä suunnittelusta, toiminnasta asiakasyrityksissä, kokemusten reflektoinnista ja tiimin yhteisestä ymmärryksestä, nousi merkittäväksi tekijäksi yhteiskehittämisessä, mitä tiimin hyvin toiminut vuorovaikutus ja keskinäinen luottamus tukivat. Yhteiskehittäminen vaatii kuitenkin tiimityön ohjausta: lyhyemmät kehit-tämisprojektit voidaan fasilitoida, mutta pidempiä projekteja tukisi tiimityön valmentaminen. Yhteiskehittä-misen ja palvelumuotoilun voi nähdä tarjoavan ammatillisille oppilaitoksille tuloksellisen tavan kehittää työ-elämäyhteistyötä, mutta toiminta vaatisi riittävää resurssointia sekä yhteiskehittämiseen, palvelumuotoiluun ja tiimin ohjaamiseen perehtynyttä henkilöstöä. Organisaation johto ja esimiehet ovat keskeisessä asemas-sa menetelmien hyödyntämisessä.