Osallisuutta etsimässä. Vanhempien osallisuus Mustasaaren kunnan varhaiskasvatuksessa
Vaaramo, Saara (2021)
Vaaramo, Saara
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061415917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061415917
Tiivistelmä
Osallisuus on noussut tärkeäksi teemaksi kaikissa hyvinvointipalveluissa. Osallisuuden käsite näkyy vahvasti myös varhaiskasvatusta ohjaavissa asiakirjoissa sekä varhaiskasvatuksen ammattilaisten puheissa. Valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteet -asiakirjan 2018 mukaan vanhempien osallisuutta tulee vahvistaa varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksessa myös vanhemmat tulisi ottaa vahvemmin mukaan toiminnan suunnitteluun, toteuttamiseen, arviointiin ja päätöksentekoon.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla vanhempien ja varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia vanhempien osallisuudesta Mustasaaren kunnan varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää keinoja, joilla tutkimuskunnan varhaiskasvatuspalvelun toimintamalleja voitaisiin kehittää sellaisiksi, että ne olisivat tukemassa vanhempien osallisuuden kokemusta. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teoriaan pohjautuvaa sisällönanalyysiä. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Mustasaaren kunnan suomenkielisten päiväkotiryhmien varhaiskasvatuksenopettajilta (n=8) sekä vanhemmilta (n=31).
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että niin vanhemmilla kuin varhaiskasvatuksen opettajilla on pääsääntöisesti positiivinen suhtautuminen vanhempien osallisuuteen varhaiskasvatuspalvelussa. Osallisuuden tunnetta ovat lisäämässä myönteinen suhtautuminen yhteistyöhön, vanhempien tasa-arvoinen kohtaaminen, toimivat vuorovaikutustaidot, riittävä tiedottaminen sekä osallisuutta tukevat mahdollisuudet osallistua lapsen, päiväkodin ja koko varhaiskasvatuksen toimintaan, suunnitteluun, arviointiin ja päätöksentekoon. Tärkeää on tarjota erilaisia mahdollisuuksia, joista vanhemmat voivat valita itselleen luontaisimman. Tutkimuksessa lapsen varhaiskasvatussuunnitelmatyö yhdessä vanhempien kanssa nousi osallisuuden kannalta merkittäväksi. Vanhemmat ovat valmiita osallistumaan varhaiskasvatuspalveluiden kehittämiseen ja suunnittelutyöhön, kun heille annetaan siihen mahdollisuus.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla vanhempien ja varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia vanhempien osallisuudesta Mustasaaren kunnan varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää keinoja, joilla tutkimuskunnan varhaiskasvatuspalvelun toimintamalleja voitaisiin kehittää sellaisiksi, että ne olisivat tukemassa vanhempien osallisuuden kokemusta. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teoriaan pohjautuvaa sisällönanalyysiä. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Mustasaaren kunnan suomenkielisten päiväkotiryhmien varhaiskasvatuksenopettajilta (n=8) sekä vanhemmilta (n=31).
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että niin vanhemmilla kuin varhaiskasvatuksen opettajilla on pääsääntöisesti positiivinen suhtautuminen vanhempien osallisuuteen varhaiskasvatuspalvelussa. Osallisuuden tunnetta ovat lisäämässä myönteinen suhtautuminen yhteistyöhön, vanhempien tasa-arvoinen kohtaaminen, toimivat vuorovaikutustaidot, riittävä tiedottaminen sekä osallisuutta tukevat mahdollisuudet osallistua lapsen, päiväkodin ja koko varhaiskasvatuksen toimintaan, suunnitteluun, arviointiin ja päätöksentekoon. Tärkeää on tarjota erilaisia mahdollisuuksia, joista vanhemmat voivat valita itselleen luontaisimman. Tutkimuksessa lapsen varhaiskasvatussuunnitelmatyö yhdessä vanhempien kanssa nousi osallisuuden kannalta merkittäväksi. Vanhemmat ovat valmiita osallistumaan varhaiskasvatuspalveluiden kehittämiseen ja suunnittelutyöhön, kun heille annetaan siihen mahdollisuus.