OPPILAANOHJAUS PERUSOPETUKSEN JA TOISEN ASTEEN NIVELVAIHEESSA SEKÄ TYÖELÄMÄÄN TUTUSTUMISJAKSOILLA
Pajari, Nina (2021)
Pajari, Nina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061415928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061415928
Tiivistelmä
Kemin kaupungin perusopetuksen ohjaussuunnitelman päivitys tuli ajankohtaiseksi, kun kaupungin erityisen tuen ja ohjauksen käytäntöjä oli tarve yhdenmukaistaa. Tämän opinnäytetyön avulla selvitettiin Kemin kaupungin Karihaaran koulun 9. luokan oppilaanohjauksen ja siihen kuuluvan TET-jakson nykytila ja mahdolliset kehittämiskohteet. Työn toimeksiantajana oli Kemin kaupungin sivistystoimi.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa aineisto kerättiin käyttäen sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista aineistonkeruumenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin 9. luokan oppilaille suunnatulla kyselytutkimuksella keväällä 2019 ja 2020.
Tässä tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella Karihaaran koulun oppilaanohjauskäytäntöihin oltiin pääosin tyytyväisiä. Tärkeimpinä asioina oppilaanohjauksessa korostuivat opinto-ohjaajan tavoitettavuus ja henkilökohtainen ohjaus. Oppilaanohjauksen määrä yläkoulussa koettiin riittäväksi, kuitenkin yli kolmasosa 9. luokan oppilaista haluaisi oppilaanohjauksen oppitunteja ehdottomasti myös 8. luokalle.
Classroom/Drive-oppimisympäristö nousi esiin hyvänä oppimismenetelmänä. Henkilökohtaiset keskustelutuokiot opinto-ohjaajan kanssa sekä yhteiset keskustelut oppitunneilla jäivät oppilaiden mieleen. TET-jaksot sujuivat hyvin ja kokemukset työelämästä olivat positiivisia. TET-harjoittelun määrä yläkoulussa koettiin liian vähäiseksi ja TET-jaksoilla ei ollut suurta merkitystä jatkosuunnitelmiin.
Tässä tutkimuksessa saavutettiin sille asetetut tavoitteet ja tutkimuksen antamaa tietoa voidaan hyödyntää käytännön ohjaustyössä ja huomioida perusopetuksen ohjaussuunnitelmassa.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa aineisto kerättiin käyttäen sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista aineistonkeruumenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin 9. luokan oppilaille suunnatulla kyselytutkimuksella keväällä 2019 ja 2020.
Tässä tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella Karihaaran koulun oppilaanohjauskäytäntöihin oltiin pääosin tyytyväisiä. Tärkeimpinä asioina oppilaanohjauksessa korostuivat opinto-ohjaajan tavoitettavuus ja henkilökohtainen ohjaus. Oppilaanohjauksen määrä yläkoulussa koettiin riittäväksi, kuitenkin yli kolmasosa 9. luokan oppilaista haluaisi oppilaanohjauksen oppitunteja ehdottomasti myös 8. luokalle.
Classroom/Drive-oppimisympäristö nousi esiin hyvänä oppimismenetelmänä. Henkilökohtaiset keskustelutuokiot opinto-ohjaajan kanssa sekä yhteiset keskustelut oppitunneilla jäivät oppilaiden mieleen. TET-jaksot sujuivat hyvin ja kokemukset työelämästä olivat positiivisia. TET-harjoittelun määrä yläkoulussa koettiin liian vähäiseksi ja TET-jaksoilla ei ollut suurta merkitystä jatkosuunnitelmiin.
Tässä tutkimuksessa saavutettiin sille asetetut tavoitteet ja tutkimuksen antamaa tietoa voidaan hyödyntää käytännön ohjaustyössä ja huomioida perusopetuksen ohjaussuunnitelmassa.