7─12-vuotiaiden motorinen kehitys ja oppiminen : Opas ratsastuksenopettamisen ammattilaisille
Haavisto, Jonna (2021)
Haavisto, Jonna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061416027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061416027
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö tarkastelee 7─12-vuotiaiden lasten ja nuorten motorista kehitystä ja motorista oppimista tuoden esille niitä osatekijöitä, joilla motorista oppimista kyseisessä ikäryhmässä on mahdollista edistää. Viitekehyksenä toimivat ratsastuskouluissa vasta aloittaneet, perustaitoja harjoittelevat lapset ja nuoret. Teoreettisen viitekehyksen ympärille suunniteltiin opas ratsastuksenopetuksen ammattilaisille. Oppaan haluttiin tuovan lapsia opettaville lisää työkaluja opetustyöhön, jotta opetustilanteet olisivat positiivisia ja turvallisia sekä tukisivat lapsen myönteistä minäkuvaa samalla auttaen vähentämään drop out -ilmiötä lajissa ruohonjuuritasolla. Opinnäytetyön työelämänkumppanina toimi Suomen Ratsastajainliitto.
Opinnäytetyön tieteellisen viitekehyksen aineistonhaku aloitettiin loppuvuonna 2020. Aineistona käytettiin motoriseen kehitykseen, motoriseen oppimiseen ja ratsastukseen liittyviä tutkimuksia, kirjallisuutta ja internetissä olevia lähteitä. Aineiston rajaamisen helpottamiseksi käytettiin tiedonhaussa kolmea tutkimuskysymystä, joka olivat; mitä on motorinen oppiminen? Minkälaista motorista kehitystä voidaan nähdä 7–12-vuotiailla lapsilla? Sekä millä eri tavoin ratsastuksenopettajat voivat edesauttaa lasten motorista oppimista opetustyössä?
Työn tuloksena syntyi opas, jonka avulla ratsastuksenopettamisen vaikuttavuutta on mahdollista tehostaa huomioimalla niitä seikkoja, jotka liittyvät alakouluikäisten motorisiin kehitysvaiheisiin ja motoriseen oppimiseen. Opas on koottu teoriapohjaa hyväksi käyttäen ja sen työstämisessä pyrittiin helppolukuisuuteen sekä käytännöllisyyteen. Opas selvittää tiivistetysti, mistä motorisessa oppimisessa on kyse, mitä huomioida lapsen motoriseen kehitykseen liittyen eri ikävaiheissa ja kuinka edistää lasten ja nuorten motorista oppimista ratsastusharjoittelussa.
Motorisesta kehityksestä ja motorisesta oppimisesta on löydettävissä tutkimustietoa ja alan kirjallisuutta tällä hetkellä alakouluikäisten lasten kohdalla melko vähän. Lähinnä tutkimukset ovat keskittyneet motorisen kehityksen osalta vauvojen sekä alle kouluikäisten lasten ikäryhmiin siinä, missä motorista oppimista on tutkittu lähinnä vain aikuisten ikäryhmissä. Jotakin tutkimusnäyttöä kuitenkin oli löydettävissä siitä, että motoristen taitojen oppiminen poikkeaa joiltain osin eri ikäisten lasten välillä sekä aikuisten ja lasten välillä. Normaalisti kehittyvien lasten ja nuorten motoriseen kehitykseen ja motoriseen oppimiseen liittyvää tutkimustietoa olisikin hyödyllistä saada lisää, jotta urheiluharrastuksissa opetus olisi mahdollista kohdentaa nuorten ikäryhmille sopivaksi ja turvata täten lapsen kasvua sekä kehitystä tukeva, turvallinen ja mielekäs harjoitustilanne lapsiharrastajille.
Opinnäytetyön tieteellisen viitekehyksen aineistonhaku aloitettiin loppuvuonna 2020. Aineistona käytettiin motoriseen kehitykseen, motoriseen oppimiseen ja ratsastukseen liittyviä tutkimuksia, kirjallisuutta ja internetissä olevia lähteitä. Aineiston rajaamisen helpottamiseksi käytettiin tiedonhaussa kolmea tutkimuskysymystä, joka olivat; mitä on motorinen oppiminen? Minkälaista motorista kehitystä voidaan nähdä 7–12-vuotiailla lapsilla? Sekä millä eri tavoin ratsastuksenopettajat voivat edesauttaa lasten motorista oppimista opetustyössä?
Työn tuloksena syntyi opas, jonka avulla ratsastuksenopettamisen vaikuttavuutta on mahdollista tehostaa huomioimalla niitä seikkoja, jotka liittyvät alakouluikäisten motorisiin kehitysvaiheisiin ja motoriseen oppimiseen. Opas on koottu teoriapohjaa hyväksi käyttäen ja sen työstämisessä pyrittiin helppolukuisuuteen sekä käytännöllisyyteen. Opas selvittää tiivistetysti, mistä motorisessa oppimisessa on kyse, mitä huomioida lapsen motoriseen kehitykseen liittyen eri ikävaiheissa ja kuinka edistää lasten ja nuorten motorista oppimista ratsastusharjoittelussa.
Motorisesta kehityksestä ja motorisesta oppimisesta on löydettävissä tutkimustietoa ja alan kirjallisuutta tällä hetkellä alakouluikäisten lasten kohdalla melko vähän. Lähinnä tutkimukset ovat keskittyneet motorisen kehityksen osalta vauvojen sekä alle kouluikäisten lasten ikäryhmiin siinä, missä motorista oppimista on tutkittu lähinnä vain aikuisten ikäryhmissä. Jotakin tutkimusnäyttöä kuitenkin oli löydettävissä siitä, että motoristen taitojen oppiminen poikkeaa joiltain osin eri ikäisten lasten välillä sekä aikuisten ja lasten välillä. Normaalisti kehittyvien lasten ja nuorten motoriseen kehitykseen ja motoriseen oppimiseen liittyvää tutkimustietoa olisikin hyödyllistä saada lisää, jotta urheiluharrastuksissa opetus olisi mahdollista kohdentaa nuorten ikäryhmille sopivaksi ja turvata täten lapsen kasvua sekä kehitystä tukeva, turvallinen ja mielekäs harjoitustilanne lapsiharrastajille.