Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

”Päätettiin, että no otetaanpa sama linja – sitte saatiin ne hommat sujumaan” : Vanhempien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta päiväkodissa

Isokääntä, Kati; Pelkonen, Essi (2012)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Isokaanta.Pelkonen.pdf (759.0Kt)
Lataukset: 


Isokääntä, Kati
Pelkonen, Essi
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817108
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on kuvailla vanhempien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta päiväkodissa. Tutkimuksemme tavoitteena oli tuottaa tutkittua tietoa vanhempien kokemuksista kasvatuskumppanuudesta. Päiväkodin henkilöstö voi tutkimamme tiedon avulla arvioida ja kehittää päiväkodin kasvatuskumppanuuden eri muotoja. Tavoitteenamme oli myös päivähoidon kasvatuskumppanuuteen ja sen toteuttamiseen liittyvän oman asiantuntijuutemme lisääntyminen.

Tietoperustassa käsittelemme kotia ja päivähoitoa lapsen merkittävimpinä kasvuympäristöinä, kasvatuskumppanuutta ohjaavia periaatteita ja kasvatuskumppanuuden rakentumista päivähoidossa. Käymme läpi kasvatuskumppanuutta ohjaavien asiakirjojen ja Valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden sisältöä.

Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Keräsimme aineiston haastattelemalla neljää vanhempaa. Haastattelumenetelmänä käytimme teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.

Tutkimustuloksissa korostuivat vanhempien positiiviset kokemukset kasvatuskumppanuudesta. Päivähoidon aloitusvaiheessa aloituskeskustelu ja tutustumisjakso helpottivat perheen sopeutumista päivähoitoon. Kasvatuskeskusteluissa ja päivittäisissä kohtaamisissa sovittiin yhteisistä toimintatavoista ja saatiin tukea vanhemmuuteen. Perheitä osallistava toiminta rikastutti yhteistyötä. Tutkimuksemme perusteella voidaan sanoa, että kasvatuskumppanuus mahdollistuu kasvatuskumppanuutta ohjaavien periaatteiden ja päivähoidon ammatillisten työtapojen mukaan toimimalla.

Kasvatuskumppanuustietoisuuden ja ammattitaidon jatkuva kehittäminen ovat edellytyksiä henkilöstön toimimiselle kasvatuskumppanuutta rakentavalla tavalla. Päiväkodin henkilöstö voisi aktiivisesti pyrkiä lisäämään myös vanhempien tietoisuutta kasvatuskumppanuudesta ja sen merkityksestä lapsen kasvulle ja kehitykselle.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste