Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sähköautojen ja vaihtoehtoisilla energiamuodoilla kulkevien autojen soveltuvuus yritysautoiksi

Toppinen, Heikki (2021)

 
Avaa tiedosto
Toppinen_Heikki.pdf (1.551Mt)
Lataukset: 


Toppinen, Heikki
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062016431
Tiivistelmä
Monet yritykset, kuten Hilti, tavoittelevat muuttuvansa hiilineutraaleiksi. Hiltin ympäristöraportti 2020 asetti tavoitteeksi yrityksen hiilineutrauden vuoteen 2023 mennessä. Henkilöautot ovat suurin yksittäinen päästölähde Hiltin suorissa CO2 päästöissä. Sähkö- ja hybridiautojen kehitys on kirinyt polttomoottoriautojen etumatkan kiinni monilta osin. Onko yhteiskunta, infra ja autojen käyttäjät valmiita vaihtamaan polttomoottoriautot ekologisempiin vaihtoehtoihin? Minkälaisia kustannuksia eri autovaihtoehdoista muodostuu?
Tutkimuksen teoriaosuudessa perehdyttiin autojen vaihtoehtoisiin energiamuotoihin, niiden vahvuuksiin ja heikkouksiin. Kvalitatiivisen osuuden aineisto on peräisin Hilti (Suomi) Oy:n henkilöstölle lähetetystä kyselystä, jossa tiedusteltiin valmiuksia ja innokkuutta sähköautoja kohtaan. Vastauksia kyselyyn saatiin 126 kpl. Kvantitatiivisessa osuudessa selvitettiin ja vertailtiin nykyisin käytössä olevien ja sähköautojen päästöjä ja kustannuksia.
Tutkimuksen tuloksina voidaan esittää, että sähköautot ovat jo kilpailukykyisiä hintansa puolesta, mikäli huomioidaan polttoaineiden kustannuserot. Leasing-yhtiöiden kuukausihinnoittelu on tässä tapauksessa suurin yksittäinen kustannus, mutta Hiltin keskimääräisillä autoilla ajetuilla kilometreillä kokonaiskustannukset tasaantuvat. Sähköautoilu Suomessa on ympäristöystävällistä, koska sähköverkon energian keskimääräinen päästökerroin on globaalisti katsottuna matala. Julkinen sähköautojen latausverkko ei ole vielä tarpeeksi tiheä Suomessa, joten sähköautojen jouheva käyttö vaatii kotilatausmahdollisuuden. Kyselytutkimuksen mukaan 58 % Hiltin henkilökunnasta olisi alustavasti valmis siirtymään sähköauton käyttäjäksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste