Ehkäisevä lastensuojelu päivähoidossa
Lehtosaari, Niina; Vimpari, Hilla-Maria (2012)
Lehtosaari, Niina
Vimpari, Hilla-Maria
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817106
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyömme aihe on ehkäisevä lastensuojelu päivähoidossa. Opinnäytetyömme tarkoituksena on selvittää, mitä ehkäisevä lastensuojelu on ja miten lastentarhanopettajat kokevat toteuttavansa ehkäisevää lastensuojelutyötä päivähoidossa. Opinnäytetyömme on osa Koillismaan alueella toimivaa Lapsen hyvä arki 2 -hankkeen kehittämistyötä.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyömme oli laadullinen ja käytimme haastattelua tutkimusmenetelmänä. Aineiston keräsimme yksilöteemahaastatteluilla lastentarhanopettajilta Kuusamon kunnallisissa päiväkodeissa. Teemoina käytimme lastentarhanopettajan näkökulmaa ja kokemuksia, kasvatuskumppanuutta, varhaista tukea ja moniammatillista yhteistyötä. Teemojen avulla pyrimme hahmottamaan ehkäisevän lastensuojelun toteutumista päivähoidossa. Aineiston analysoimme käyttäen aineistolähtöistä sisältöanalyysia.
Keskeiset tulokset ja päätelmät: Opinnäytetyön tulokset osoittavat ehkäisevän lastensuojelun näkyvän lastentarhanopettajien toteuttamassa päiväkodin arjessa. Ehkäisevä lastensuojelutyö päiväkodeissa on lasten hyvinvoinnin edistämistä eri tukitoimien ja arjen perustyön avulla. Lasten hyvinvoinnin lähtökohtana on kasvattajan aito läsnäolo ja lasten yksilöllinen huomioiminen. Moniammatillisessa yhteistyössä lastentarhanopettajat kokivat päivähoidon ja lastensuojelun yhteistyön riittämättömäksi. Kasvatuskumppanuus onnistui lastentarhanopettajien mielestä päivähoidossa toteutettavassa yhteistyössä vanhempien kanssa. Tutkimustuloksissa ilmeni lastentarhanopettajien oman jaksamisen olevan riittämätön tunnistamaan vanhempien tuen tarvetta.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyömme oli laadullinen ja käytimme haastattelua tutkimusmenetelmänä. Aineiston keräsimme yksilöteemahaastatteluilla lastentarhanopettajilta Kuusamon kunnallisissa päiväkodeissa. Teemoina käytimme lastentarhanopettajan näkökulmaa ja kokemuksia, kasvatuskumppanuutta, varhaista tukea ja moniammatillista yhteistyötä. Teemojen avulla pyrimme hahmottamaan ehkäisevän lastensuojelun toteutumista päivähoidossa. Aineiston analysoimme käyttäen aineistolähtöistä sisältöanalyysia.
Keskeiset tulokset ja päätelmät: Opinnäytetyön tulokset osoittavat ehkäisevän lastensuojelun näkyvän lastentarhanopettajien toteuttamassa päiväkodin arjessa. Ehkäisevä lastensuojelutyö päiväkodeissa on lasten hyvinvoinnin edistämistä eri tukitoimien ja arjen perustyön avulla. Lasten hyvinvoinnin lähtökohtana on kasvattajan aito läsnäolo ja lasten yksilöllinen huomioiminen. Moniammatillisessa yhteistyössä lastentarhanopettajat kokivat päivähoidon ja lastensuojelun yhteistyön riittämättömäksi. Kasvatuskumppanuus onnistui lastentarhanopettajien mielestä päivähoidossa toteutettavassa yhteistyössä vanhempien kanssa. Tutkimustuloksissa ilmeni lastentarhanopettajien oman jaksamisen olevan riittämätön tunnistamaan vanhempien tuen tarvetta.